”Vinterdäck på somriga vägar en säkerhetsrisk”

MOTOR

Behåll inte vinterdäcken på sommaren.
Byt däck så snart du kan, enligt försäkringsbolaget If:
– Vinterdäck på sommarvägar är en tydlig säkerhetsrisk, säger Dan Falconer, motorspecialist.

Foto: Johner
Byt till sommardäck så snart du kan om det är sommarvägar där du bor.

Från och med den 15 april är det förbjudet att köra med dubbade vinterdäck om det inte finns risk för vinterföre. Enligt SMHI är det meteorologiskt vår upp till Umeå där det varit en dygnsmedeltemperatur över noll grader i sju dagar i sträck.

Dan Falconer, motorspecialist på försäkringsbolaget If, tycker att man ska skynda på däckbytet.

– Det är viktigt att byta från vinter- till sommardäck när det inte längre är risk för vinterväglag. Vinterdäck på sommarvägar är en tydlig säkerhetsrisk, säger han.

Anpassade för vinter

Det gäller oavsett om man har dubbade vinterdäck eller dubbfria. För det är nämligen tillåtet att köra med så kallade friktionsdäck året om.

– Det är en annan typ av gummi i vinterdäcken som är anpassade för låga temperaturer. När vägbanan blir varm slits däcken mer, det blir lättare att få sladd och man får en längre körsträcka, säger Dan Falconer.

Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har jämfört väggreppet mellan sommar- och vinterdäck vid sommarväglag. Bromssträckan för nya dubbfria vinterdäck blev mellan 15 och 20 procent längre än för sommardäcken.

– Tvärtemot vad många tror är det trafikfarligt att köra med odubbade vinterdäck på sommaren. Det pratas mycket om hur viktigt det är med vinterdäck när det är snö och is på vägen, men det pratas inte lika mycket om farorna med att köra med vinterdäck på sommarhalvåret.

Många går över tiden

Det gäller även dubbdäcken. För de allra flesta byter faktiskt bort dubbdäcken alldeles för sent. Vilket kan innebära 1000 kronor i böter om man blir påkommen.

– En stor andel går i alla fall två veckor över tiden framåt valborgsmässoafton.

Att byta däck så snart man kan är även bättre för plånboken och miljön. Vinterdäck slits 20 procent snabbare än sommardäck när vägbanan är varmare än 15 grader. Dessutom släpps det ut färre däckpartiklar i luften och ger en lägre bränsleförbukning med sommardäck.

I de delar av landet där det fortfarande finns en gör man såklart rätt i alla behålla vintersulorna på över påsk. Enligt väderprognoserna inför storhelgen finns det stor risk för snö eller regn i framför allt Svealand.

– Ska man norrut ska man låta däcken sitta kvar, helt klart.

Och blir det ett avslag med vinterväglag efter däckbytet:

– Då får man helt enkelt låta bilen stå den dagen.

ARTIKELN HANDLAR OM

Däck