Tredje gången gillt för Hornet

Publicerad:
Uppdaterad:

Nya Honda Hornet ska återerövra marknaden

Första generationen av Honda Hornet kom 1998. Andra generationen av modellen var den motorcykel som sålde bäst i Europa 2001 och 2003 – sedan dess har de övriga japanska tillverkarna dominerat spelplanen. Med nya, ”sexigare” Hornet ska ordningen återställas.

För att lättare möta avgaskraven i Euro 3 (som nu klaras med god marginal) och samtidigt kunna leverera förbättrad prestanda, har motorcykeln försetts med den helt färska motorn från supersporthojen CBR 600 RR.

Den hypermoderna strålkastaren, med halvljuset placerat ovanpå helljuset, samt det nya ledbakljuset, förenar form med funktion.

Styvare och lättare med aluminium

Chassiet är i princip helt nytt. Både ram och sving är numera av aluminium i stället för stål och det har möjliggjort styvare och lättare konstruktio

ner. Kombinerat med nya lättare fälgar, som minskar den ofjädrade vikten, gör detta hojen stabilare och samtidigt kvickare i vändningarna.

Motorljudet överraskar, tomgången pendlar aggressivt som på en racer och ljudet är förbluffande högt. Vibrationer sprids till handtag och fotpinnar, vilket stör då och då, men de adderar även karaktär till den varvvilliga fyrcylindriga motorn vars framfart stoppas av elektroniken först vid 14?o00 varv. På högsta växeln i laglig svensk motorvägsfart är vibrationerna obetydliga.

Imponerande kraft

Accelerationen är imponerande och det känns att Honda lyckats flytta kraften längre ned i registret. Motorn tar sig kanonfint redan från de lägsta varven och detta i kombination med den ryckfria transmissionen gör att jag kan dra på sexan från 25 kilometer per timme utan några högljudda protester, trots motlut kanske ska tilläggas. Vid normal körning gör detta att jag inte behöver växla särskilt ofta.

Fullt gaspådrag och rätt växel resulterar i en kittlande acceleration. Framhjulet dras till väders utan provokation och jag är inte sen att hjälpa till.

Bromsarna bettar bra även om de inte riktigt levererar samma känsla och effekt som de på supersporthojar. Chassiet fungerar också fint, det är tillräckligt kvickstyrt utan att bli extremt eller krävande. Under fotograferingen gör vi u-svängar och nu uppskattar jag det väl tilltagna styrutslaget och den sagolikt lättkörda drivlinan.

Jag, som måste erkänna mig positivt överraskad av modellen som helhet, rekommenderar dig att slå till, förutsatt att designen faller dig i smaken.

FAKTA.

Honda CB 600 F Hornet

Pris: 79 900 kronor.

Motor: 4-takt, DOHC.

Effekt: 102 hk.

Vridmoment: 64 Nm.

Toppfart: 230 km/tim.

Vikt: 173 kilo torr.

PLUS

Bra vridmoment och fint chassi.

MINUS

Vissa vibrationer.

LIKA MED

Ett litet kraftpaket!

Johan Weimer/MC-Nytt

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN

MER OM MIN BIL