Bilar utan nackskydd dubbelt så farliga

Bilar

Bilar som saknar moderna nackskydd mot pisksnärtskador är dubbelt så farliga vid krock bakifrån.

Det gäller även nya bilar.

Försäkringsbolaget Folksams statistik visar att 5,5 procent av de som körs på bakifrån i bilar utan skydd mot pisksnärtskador lider av besvär efter mer än ett år, besvär som riskerar att leda till ett livslångt lidande. Motsvarande siffra i bilar med skydd är knappt 2,5 procent.

Resultaten bygger på ett urval av Folksams egna olycksstatistik åren 1999 till 2004 och visar en tydlig skillnad, enligt Maria Krafft, trafiksäkerhetschef vid Folksam.

3005 bilar med undermåligt skydd och 289 med modernare skydd undersöktes.

Biltillverkarna Saab och Volvo visar bra resultat eftersom deras skydd bygger på en bilstol som deformeras vid en krock och delvis absorberar kraften samt har ett aktivt nackskydd.

Enligt Maria Krafft finns det ett flertal bilmodeller som bara har ett aktivt nackskydd men inte särskilt absorberande säten, vilket ger ett sämre skydd. Mercedes A-klass och vissa Opelmodeller uppvisar därför sämre testresultat.

Enkla lösningar kan vara bra

Det är inte alltid de mest påkostade och tekniskt avancerade lösningarna som är bäst. Maria Krafft nämner Toyota, som tog bort en tvärgående balk i bilstolen vilket gjorde den mer absorberande.

Antalet svenskar som drabbas av pisksnärtskador ökade kraftigt under 1990-talet. Det beror delvis på att vissa biltillverkare började tillverka bilstolar som gav en ”trampolineffekt” på kroppen vid olyckor, säger Maria Krafft.

De senaste åren har antalet anmälda fall legat omkring 30000 per år varav 1500 blir godkända för ersättning av försäkringsbolagen.

Magnus Johansson/TT

ANNONS

Snabba leveranser & 1300 monteringspartners - Beställ vinterdäck tryggt och enkelt hos Dackonline!

Extern länk från Dackonline SE

Beställ här!

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Krocktester | Bilar

MER OM MIN BIL

Äldre bilar dödsfällor på väg

Euro NCAP testar skydd mot whiplash

Bilarnas säkerhet anpassad för män

Collin: Volkswagen, återkalla alla bilar med stolen

Varning för de livsfarliga bilarna

Här är nya tekniken som ska stoppa rattfylla

Toppbetyg för V60 i Euro NCAP

”Bensinbilar kan vara borta 2020”

Ung eller gammal – de kör säkrast

Farliga mopedbilar blir dyrt för ägarna

Framtiden – rena rama kuddkriget

Svensk teknik sparar enorma summor

Din husbil kan bli en dödsfälla

Trafikens tio dödsfällor

Toyota sågas av Euro NCAP

Så tjänar kriminella på importerade bilar

Volvo och Saab gör cabriolet tillsammans?

Så funkar Volvos Pedestrian Detection – nu även till XC60

Bilarna som är farligast i en krock

Rolls-Royce – lyx med ny kraft

Trendbilen kan vara en dödsfälla

Pedestrian Detection även till Volvo XC60

Här är Sveriges farligaste vägar

Säkraste begagnade köpet för 50 000 kronor