Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sverker

Range Rover fyller 40 år

Uppdaterad 2012-08-15 | Publicerad 2011-01-21

Från arbetshäst till lyxbil – stadsjeepens urmoder håller stilen än

En bil som gör sig lika bra i skogen som i stan. Ingenjörerna på Land Rover visste vad de gjorde när de satte sig vid skissbordet för att utveckla Range Rover.

Idag har jeepen 40 år på nacken men är fortfarande lika het.

Även om många vill tro det så är väl de flesta eniga om att Gud inte skapade himmel och jord i tidernas begynnelse.

Betydligt svårare att neka till är att Land Rover, i begynnelsen skapade stadsjeepen.

Utan gudar ingen religion och utan Range Rover – inga asfaltsindianer. Och världen hade kanske varit lite lugnare men också tråkigare.

När ingenjörerna på Land Rover som tillverkat (och fortfarande tillverkar) sina traktorliknande terrängbilar i Solihull, Storbritannien, sedan 1948,

bestämde sig för att utveckla en ny, tjusigare bil anade de inte vilket genomslag den skulle få.

En bil som gör sig lika bra i skogen som i stan. I dag har de flesta biltillverkare en sån bilmodell, men 1970 när första Range Rover lanserades var den i princip ensam. Det fanns visserligen några amerikanska konkurrenter som Ford Bronco och International Scout men de kunde inte riktigt mäta sig med den nya engelsmannen.

Blev en succé direkt

Redan 1967 var den första prototypen färdig och den testades som få andra bilar i öken, terräng, stad och kyla.

Land Rover hade helt rätt, de brittiska godsägarna var less på att skumpa runt i sin Land Rover och den bekväma och ombonade Range Rover blev en succé direkt.

Vad de inte hade förstått var att Range Rover skulle bli en lyxbil och då dög inte tre dörrar, galonklädsel och hårt plastgolv, även om det var praktiskt att spola av med trädgårdsslangen.

1981 lanserades Range Rover med fem dörrar och en betydligt lyxigare interiör.

Körde 3 000 mil

Lyx i all ära men för att visa världen att Range Rover var mer än en direktörsbil sattes den på prov. Ett av de mer klassiska äventyren skedde redan 1971 när två Range Rover kördes från Anchorage, Alaska till Eldslandet i Argentina. Den nästan 3 000 mil långa resan tog månader och den tuffaste utmaningen blev färden från Panama till Colombia, 16 mil djungel utan väg. Den väglösa passagen tog äventyrarna 100 dagar att besegra, trots att de fick hjälp av brittiska försvaret!

Att utsätta Range Rover-modellerna för tuffa strapatser har hela tiden varit en del i utvecklingsarbetet men minst lika viktigt har det varit i PR-syfte. Än i dag sätter Range Rover stor vikt vid att poängtera hur bra deras bilar är i terrängen. Även när nya sportigare modeller som Range Rover Sport lanseras tas bilen ut i leran för att visa vad den går för. Att sedan de flesta bilägarna i bästa fall utsätter sin Range Rover för en oskottad garageuppfart eller en blöt gräsmatta spelar ingen roll – en Range Rover ska klara det mesta.

Den första generationen Range Rover, som numer kallas Classic, tillverkades ända till 1996. På slutet var bilen fullmatad med utrustning, nästan i klass med andra generationen Range Rover, P38, som lanserades 1994.

P38 var mer lyxbil och mindre arbetshäst och om komforten var bra i föregångaren blev den ännu bättre nu när luftfjädring blev standard.

Range Rover Classic höll i 26 år, P38 fick bara vara med i 7 år. Land Rover köptes av BMW och tillsammans byggde de världens kanske bästa terrängbil, L322, tredje generationen Range Rover som står sig än i dag.

Statusen det innebar att åka en stor och dyr Range Rover drog igång hela stadsjeep-boomen. Konkurrenterna har försökt hänga med men ingen har hittils lyckats slå Range Rovers blandning av känsla, komfort och terrängduglighet. Det drabbar sällan någon fattig men få bilar har också varit (om ärligheten ska fram) så usla affärer. Köper du en ny Range Rover får du kallt räkna med en värdeminskning som inte är av denna värld!

Småreparationer drar i väg

För en Range Rover som i?dag kostar en miljon att köpa får du i bästa fall hälften om ett par tre år. Att köpa en begagnad bil är därför frestande men passa er, små skitreparationer kan dra i?väg rejält och sen var inte klippet så roligt längre… Men, fungerar allt så har du en bil att älska!

40-årsjubilaren kommer med en helt ny dieselmotor TDV8, en V8 på 4,4 liter som med hjälp av dubbelturbo ger 313 hästkrafter och kraftiga 700 Newtonmeter i vridmoment. Motorn är inte bara rejält mycket kraftigare än den 3,6 liter stora föregångaren, den är också som sig bör snålare, 15 procent.

Väger nästan tre ton

Motorn och den åttaväxlade automatlådan gör det svårt att förstå att bilen väger nästan tre ton. Och med fjädringen i lägsta och styvaste läge går det förvånansvärt fort mellan vinrankorna i portvinsdistriktet öster om Porto i Portugal. Det som håller mig från att gasa på ännu mer är varken chassit eller polisen – på de smala vägarna är Range Rover stor, väldigt stor!

Range Rover-folket vinkar ned mig på en traktorstig som snart tar slut och här duger inte längre de breda 20-tumsdäcken. Bilen skos om och med tuffa terrängdäck fortsätter färden ut i forsen, leran, skogen och upp i bergen. Terrängkörning som, även om den är tillrättalagd, skulle lämna de flesta bilar i klassen efter sig. Om Range Rover-ägarna bara utsatte sina bilar för en bråkdel av den terrängkörning bilarna är kapabla till vore det bra nog men det gör de inte. Det är synd, kanske till och med en synd. Det är klart att det tar emot att skicka ut en ny en­miljonersbil i skogen men en eller annan repa lär knappast öka den kraftiga värdeminskningen nämnvärt.

Anglofilen i mig älskar Range Rover

Jag blev idiotförklarad direkt men det bor en liten anglofil i min blandning av samiska grodätargener så jag blundade och slog till. En Range Rover P38, värsta sorten, en problembil som får lyckliga familjen att splittras och goda ekonomier att raseras.

Min Range Rover är från 1998, den har gått 12 000 mil, är svensksåld och ser oförskämt fin ut. Nypriset var nästan 650?000 kronor – jag betalade 40?000 kronor.

Jag älskar de svarta sköna skinnsätena, Harman Kardon-stereon och det mullrande ljudet ur avgasrören. Men komforten, den går utanpå allt annat och det är först när man kör en ”vanlig” bil som man inser hur fantastiskt bra luftfjädringen fungerar i Range Rover.

Och terrängegenskaperna! Det tog 12 år för min bil att hamna i sitt rätta element men nu är den där och jag kör ofta på oplogade skogsvägar, över leriga diken och genom halvfrusna surhål och nästan alltid med tung last bakom.

Det mesta fungerar i min Range Rover och det som inte fungerar gör inget. Till exempel bränslemätaren som för det mesta står på noll trots att den borde stå på full. Den ska jag inte laga, det är jätteskönt att slippa se hur sjukt fort bränslemängden sjunker.

Tanken var att bilen mest skulle användas i och omkring byn och då spelar det inte så stor roll hur mycket bensin den drar. Problemet är att bilen är så bra att jag använder den allt oftare så även om den håller ihop, kommer den att ruinera mig...

Följ ämnen i artikeln