Suzukis säkra bus

MOTOR

GSR 750 går på knockout i kurvan

Foto: Suzuki GSR 750 är en bekväm och lättkörd motorcykel för stad och landsväg.
Foto: Johan Ahlberg

Gå på knockout i kurvan.

Med en streetfighter får du extra roligt.

Nya Suzuki GSR 750 är en naken stads- och landsvägsmaskin.

Med nya GSR750 har Suzuki skapat en så kallad Streetfighter. Motorn kommer från sportmotorcykeln GSX-R750 men har en dämpad toppeffekt och istället en härlig kraft på botten och mellanregistret.

Pigg och komfortabel

Och nog händer det saker då jag vrider på gasrullen alltid. Vid hastigt gaspådrag från låg hastighet accelererar GSR750 kraftigt, på ett underbart sätt. Kopplingen är lättjobbad och växlingarna av den sexstegade lådan går av bara farten.

Körställningen är åt det sportigare hållet, men utan att vara extrem eller jobbig. Jag sitter lätt framåtlutad och komfortabelt med tämligen gott om benutrymme. Komforten för passageraren är bra men inte perfekt. Sadeln är sportigt liten och det finns inte mycket att greppa kring, bortsett från föraren.

Körmässigt svänger GSR750 bra och fjädringen erbjuder god komfort även på de mer tjälskadade vägavsnitten, men är i mjukaste laget för extremkörning. Här har Suzuki klart fokuserat på komfort, och med tanke på hur stora delar av det svenska vägnätet ser ut känns det som en bra ­prioritering.

 Frambromsen erbjuder gott om effekt samtidigt som den är tämligen lättjobbad. Däremot saknar jag det där sista bettet som jag tycker borde vara där.

Lättkörd

 Instrumenteringen har en digital panel som tydligt och bra informerar om hastighet, växelläge, bränslemängd, körsträcka och tid. Till vänster finns en varvräknare med analog visning.

 Totalt är nakna Suzuki GSR750 en trevlig och lättkörd motorcykel. Framförallt är det en mycket smidig och bra maskin i storstadstrafik liksom på härliga små kurviga vägar, oavsett om du kör mer stillsamt eller gasar desto friskare.

Trevlig på kurvig väg

 Visst erbjuder den även en hel del buspotential, men någon elak best i fårakläder är det inte. Motorn är visserligen rapp och pigg, och framhjulet lättar gärna från backen vid mer aktiv körning, men det där sista saknas i chassi- och bromsväg för att jag vill klassa den som en fullblodsbusmaskin. Ändå det är en mycket trevlig nakenmodell som jag gärna njuter av härliga kurvor tillsammans med.

 Som pricken över i kommer GSR750 endast att saluföras med ABS-bromsar, för säkerhets skull.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar