Bentleyn – början på ett bättre liv

MOTOR

Hobbyn gav Erik hälsan tillbaka

1 av 6 | Foto: Den första Bentleyn med en egen standardkaross var 1946 års Mark VI. Modellen förbättrades för varje år. 1951 ökades cylindervolymen till 4,5 liter, vilket gjorde det möjligt att nå den magiska toppfarten 100 miles/timme. Året därpå bytte modellen namn till R-type.

Historien om Erik Ahlséns

Bentley är handlar lika mycket om upprustningen av bilen

som av honom själv och hela hans tillvaro.

Våren 2001 drabbades Eriks hustru Annika av en stroke. Ungefär samtidigt började han själv känna sig mer och mer utarbetad. Åren som VD och delägare för en stor arkitektverksamhet hade varit roliga men slitsamma. Förutom en stor trötthet blev han deprimerad och snarstucken samt glömsk. Mannen som tidigare varit känd för sin simultankapacitet och sitt suveräna minne fick nu svårt att hålla flera bollar i luften.

Ett annat problem var beslutsångesten. På höstkanten insåg han dock att det var dags att avgå som VD och hitta något att pyssla med som kunde skingra alla stressiga tankarna, något utan deadlines.

Hobbyn lockade inte

Tempot skulle alltså sänkas med en hobby! Men för Erik, som är född 1945, framkallade ordet hobby först bara en massa negativa bilder av vattenkammade töntar som samlar på frimärken, växter, spelar fiol eller (ännu värre) dragspel.

Lagom stort projekt

Efter en del funderingar över

sina intressen och deras olika töntfaktorer, kom Erik fram till att pulandet med en veteranbil nog skulle fungera som en liten egen värld, där själen fick vila.

Erik har alltid haft ett stort motorintresse.

Familjen hade redan en Mazda Miata som andrabil och i slutet på 1980-talet körde han motorcykel till jobbet.

Men det är stor skillnad på att meka med lätt begagnade bruksfordon och riktigt gamla bilar. Objektet måste alltså vara i ett ganska vettigt skick. Men med lagom många skavanker, både för priset skull och för att få något att jobba med.

Efter noggrant studerande av motortidningarnas annonser insåg Erik att han antingen ville ha en brittisk sportbil eller en gammal Citroën.

För att få så färska annonser som möjligt började han prenumerera på några motortidningar. Den första tidningen som damp ner i brevlådan innehöll en annons om en Bentley MkVI från 1949.

– Det var en bil jag glömt bort att drömma om! Men att köpa en Bentley? Hade jag råd?

Annonsen fungerade som ett mentalt gångjärn. Tanken på en sportbil vreds över till lyxbilsdrömmar.

Bilen visade sig vara i helt rätt skick, den gick att köra, hade ingen rost, men behövde mycket detaljpyssel.

I dyraste laget

Det enda negativa var priset, kärran var egentligen för dyr. Men när det visade sig att det fanns flera spekulanter slog Erik till.

– Krisar det så kan jag nog sälja vagnen och få tillbaks pengarna, tänkte Erik.

Men han behövde aldrig sälja Bentleyn. I stället blev upprustningen av bilen också en upprustning av honom själv. I oktober 2002 mådde både bilen, Annika och Erik så bra att han började sammanställa alla anteckningarna kring Bentleyn. Det blev en hel bok, som är en intressant läsning, även för icke bilfantaster.

Boken handlar egentligen om människans förhållningssätt till livet.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar