Klart: Nu lägger de ner ikonbilen

MOTOR

Dodge Viper skickas nu in i historieböckerna

1 av 8

En vansinnig muskelbil som inte är något för nervsvaga.

Dodge Viper har varit själva sinnebilden av en amerikansk muskelbil, men inte längre – nu dödar Fiat Chrysler modellen.

Dodge Viper var svaret på Chevrolets Corvette.

Visst Corvettens historia kunde man aldrig tävla mot, så istället för stamtavla satsade Dodge på hästkrafter när man under 80-talet skissade upp Vipern.

Resultatet var en fullkomlig best med en åttaliters Lamborghiniutvecklad V10 under huven. Bilen blev snabbt en muskelbilikon, inte minst för sin prestanda, men även för att den var precis så ”manligt svårhanterlig” som man kan förvänta sig av ett 400 hästars 90-talsbygge utan låsningsfria bromsar och antisladd.

”Kan inte behålla bilen”

Men allt har en tid – och Vipern har levt på lånad sådan. 2010 stoppades produktionen, men 2012 ville Fiat Chrylser återigen testa vattnet. Nu, efter ytterligare fyra försäljningssvaga år, har FCA-chefen Sergio Marchionne insett att vattnet är iskallt och det är dags att ta farväl av Vipern en gång för alla.

– Varenda ekonomisk analys vi gjort i försök att behålla Vipern, i sin nuvarande tappning, visar att det inte bär sig. Så vi kommer inte, hur mycket jag än älskar den, behålla bilen, säger Marchionne till Detroit News.

Avslutar med specialare

För att hedra sin giftigaste modell kommer Dodge att bygga fem specialversioner, alla med 8,4-liters V10 på 650 hk. Den första går att beställa från och med midsommarafton och kallas för 1:28 Edition ACR (firar varvrekordet Vipern tog på banan Laguna Seca). Därefter följer GTS-R Commemorative Edition ACR, VooDoo II Edition ACR, Snakeskind Edition GTC samt Dodge Dealer Edition. I samtliga fall handlar det om en högst amerikansk spridning, så räkna inte med att någon landar här i Svedala.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar