Förbjud vinterdäck på sommaren nu!

Av: 

Robert Collin

Bilar

Lagen bör ändras snabbt

Sommardäck på vintern är förbjudet. Aftonbladets nya däcktest visar att det är lika viktigt att förbjuda vinterdäck på sommaren.

Vinterdäckslagen säger att ett vinterdäck måste ha minst tre millimeter mönsterdjup, men sommardäckslagen nöjer sig med 1,6. Det är alltså lockande att köra slut på de slitna vinterdäcken på sommaren, och många gör det.

Nu har Aftonbladet jämfört ett slitet vinterdäck med sommardäck. Vi bromsade på torr och våt asfalt, vi gjorde undanmanöver och vi körde på en krokig bana. Och det var Rock ’n Roll.

Det var ren underhållning, så länge vi höll oss på avlysta banor utan annan trafik, utan diken och utan stenar och träd utanför vägbanan.

Det var långa bromssträckor och total avsaknad av stabilitet när man behövde greppet som bäst.

Men är det rimligt att så dåliga däck tillåts på allmän väg? Nej!

Vi valde en testvinnare, det nordiska dubblösa däcket Continental Conti­VikingContact 3 men vi hade fått samma resultat med vilket dubbfritt däck som helst av nordisk typ, alltså av den typ som utvecklats för Norden och för att utan dubb ha bästa tänkbara grepp på vinterväg.

De här däcken har en mjuk gummiblandning och däckklackarna är uppslitsade i många lameller för att greppa is och snö.

Det gör däcken instabila på barmark, vilket vi ofta kritiserar i våra vinterdäcktester.

När det är sommarvarmt blir däcken ännu mjukare och ännu svajigare. Men borde inte svajet kompenseras av att däcket är slitet?

Jo, nya vinterdäck skulle vara ännu sämre. Men fyra millimeter räcker för att göra färden vådlig.

Bromssträckorna på vått är nästan 54 procent längre än för ett sommardäck, 43 meter i stället för 28 när vi bromsar från 80 km/h. Det motsvarar fyra billängder. Blunda och tänk: Antingen har du fått stopp på bilen, eller så fortsätter du kana fram, förbi en bil, förbi en till, en till och slutligen en till ...

Vinterdäcket började vattenplana vid drygt 60 km/tim medan sommardäcken klarade 100. Det är lika lätt att föreställa sig den katastrofen, där på motorvägen när de andra bilarna kör genom vattensamlingen utan problem, men du tappar kontrollen totalt.

I undanmanöverprovet höll det på att gå riktigt illa. Först styrde det inte fram, sen kom baken farande i värsta sladden.

På de krokiga banorna, en med våt och en med torr asfalt gick det lika illa. Hade jag fått punktering på ett däck? Var det såpa på banan? Nej, det var bara vinterdäcken som skämtade mig aprillo.

Lagen bör ändras snabbt: Förbjud vinterdäck på sommaren!

Stort test av sommardäck i nya bilagan!

Vill du läsa mer? Hela däcktestet finns i Aftonbladets Bil-tidning som finns att köpa från torsdag till lördag.

Med alla de viktiga sommardäcken och det farliga vinterdäcket som en avskräckande jämförelse.

ANNONS

REA upp till 30% rabatt hos Autoexperten - allt du behöver för din bil!

Extern länk från Autoexperten

Köp här!

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Robert Collin

MER OM MIN BIL

Nytt test av sommardäck: Är dyrast men får underkänt

Livsfarliga däcken – under sommaren

Collin: Bli inte lurad av däckbytarna

TEST: Bästa och sämsta sommardäcken

Collin: ”Nej, då kan däcket inte alls explodera”

Stort test: Här är bästa vinterdäcken 2019

TEST: Bästa och sämsta vinterdäcken 2020

STORT TEST: Här är bästa vinterdäcken

Sommardäckstest: Bästa däcken 2020

Bästa greppet på sommarväg

Testet avslöjar hur farliga däcken är

Collin: Lägg på vinterdäcken i tid!

Kalle Anka-däcket kommer – till slut

Bästa vinterdäcket är dubbat

Här är däcken som halkar långt efter

Stort test: 14 sommardäck

Dubbel risk att dö i halkolycka utan dubbdäck

TEST: Bästa & sämsta vinterdäcken 2021

Dubbfria vinterdäck farliga på sommarväg

Varningen: Däcket som får en dödskalle i betyg

Stort test: Här är värsta – och bästa vinterdäcken 2017

Stort test: Här är bästa vinterdäcken 2018

Här är årets bästa vinterdäck

TEST: Här är årets bästa sommardäck