Syna skojarnas dubbdäcksbluff

Av: 

Robert Collin

Bilar

Om bara 2 av 10 kör med dubb ökar antalet döda till 30 per år

Om fler kör med dubbfria däck på vintern så ökar antalet skadade och döda i trafiken, menar Aftonbladet bilexpert Robert Collin. Foto: Per Björn
Om fler kör med dubbfria däck på vintern så ökar antalet skadade och döda i trafiken, menar Aftonbladet bilexpert Robert Collin. Foto: Per Björn

Dubbdäck- och partikelhotet är vinterns största bluff. Men som vanligt när det handlar om hälsa och miljö sväljer vi argumenten utan att granska dem. För vem vill vara busen som hotar barnens hälsa bara för nöjet att köra lite fortare med dubbdäck?

Knappt någon vågar säga ifrån. Men desto fler sällar sig till kören. Taxi Stockholm har slutat med dubb. Flera budfirmor har slutat. Och allt fler företag har dubbfri policy för sina tjänstebilar.

Jag debatterade dubbar och partiklar med Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall i SVT:s Aktuellt. Och fick frågan: Bryr du dig inte om barnens hälsa?

En försåtlig fråga som knappt går att svara på.

Det är klart att ungarna ska slippa astma och allergier. Men vet vi verkligen om dubbdäcken spelar någon roll? Och varför glömmer trafiksäkerhets­direktören Tingvall bort att dubbdäcken är säkrare?

I Stockholm mäter hälsoförvaltningen partiklar på flera platser. På Hornsgatan var partikelnivån över EU-gränsen, därför förbjuds dubbdäck på Hornsgatan, och troligen på hela Söder nästa vinter, sen – kanske i hela Stockholm.

På nyårsafton ökade de partiklar som tillskrivs dubbdäcken, de så kallade PM 10, från normala åtta mikrogram per kubikmeter till 72 vid mätstationen. Var det för alla med dubbdäck körde nio gånger så mycket? Nej, de pyttesmå nanopartiklarna som kommer från bilavgaser minskade under samma period.

Troligare hade stockholmarna parkerat bilen och övergått till att skjuta nyårsraketer. Vilket ställer frågan: Varifrån kommer egentligen dessa PM 10?

Jag undrar också om Tingvall, och för den delen Stockholms miljöborgarråd Ulla Hamilton, har läst utredning 648 om dubbar och trafiksäkerhet från Väg- och transportforskningsinstitutet, bekostad av Vägverket och ett av underlagen i beslutet om dubbförbud.

Den visar att olyckorna i södra Sverige kommer att öka kraftigt när dubbdäcken minskar.

Om bara 20 procent använder dubb, mot 70 i dag, ökar antalet döda och allvarligt skadade med minst 30 personer varje år.

Vetenskapliga rön om säkerhet får stå tillbaka när skojarna driver farlig antidubbdäckspropaganda.

ANNONS EXTERN LÄNK

Den som vet mest vinner mest! Kvällens hetaste spelobjekt hittar du på Oddset. Nu med betbuilder och cash-outfunktion. Till Oddset. Spel från AB Svenska Spel. Åldersgräns 18 år. Stodlinjen.se

Svenska Spel Sport & Casino AB

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Robert Collin

MER OM MIN BIL

Läsarna: Förbjud inte dubbdäcken

Finland: Dubbdäck räddar liv i trafiken

Dubbat eller dubbfritt, hur ska Vägverket ha det?

Jag är inte överraskad

Däckrådet som sågas av Collin

Dubbfritt – bara dumt

Det handlar om pengar - inte om miljön

Motormännen: Dubbfria däck i flera dödsolyckor

Dubbat är bäst

Politikerna vill inte ha maskinen som tar bort partiklarna från gatan

Goddag yxskaft, herr forskare!

Lögnen blir inte sann bara för att den upprepas ofta

Nu blir det olagligt med sommardäck

Skynda på, Saab – kunderna i kö

Datumet du måste byta till vinterdäck

Färre bilar efter dubbförbud

”Myten som inte vill dö”

– Därför har forskarna fel

Lögner styr dubbförbud

Lögner styr dubbförbud

Collin: Vintern kommer – våga vägra odubbat

”Att dubbdäck dödar är lögn”

Dyrare försäkring utan dubbar i däcken

”Däcken borde inte få säljas”