100 färre döda om gamla bilar byttes ut

Av: 

Zendry Svärdkrona

Anders Lie på Euro Ncap.
Anders Lie på Euro Ncap.

Bilar

Anders Lie,

Euro Ncap:

-Resultatet i ert krockprov är typiskt för 1990-talsbilarna, säger Anders Lie som är Vägverkets representant i Euro Ncap. Risken att skadas allvarligt i en ny bil har halverats på tio år.

Men ända mot slutet av 1990-talet var många bilmodeller gamla konstruktioner som piffats upp med några krockkuddar.

- De var farliga att krocka i trots krockkudden.

Omkring 400 personer dör i den svenska trafiken varje år och 2 500 skadas allvarligt. Om alla körde tio år gamla bilar skulle dödssiffran stiga till närmare 700 och antalet allvarligt skadade skulle öka till 4 000. Om alla bytte till moderna bilar skulle siffrorna minska till 300 respektive 1 500.

- Många som ska köpa bil och har hundratusen kronor att röra sig med väljer en gammal Volvo för att den är säker. Jag skulle välja en modern småbil, säger Anders Lie. Utvecklingen går så fort.

ANNONS

Se över dina möjligheter till ett billån: Ansök om upp till 600 000 kr utan säkerhet genom Lendo.

Extern länk från Lendo

Ansök här!

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Krocktester | Bilar

MER OM MIN BIL

Din gamla bil är livsfarlig!

Toyota vägrar bygga om dödsfällan

Collin: Så ska Volvo hindra ryggskadorna

Nya Volvo V40 - säkrast någonsin

Här krossas livsfarliga skandalbilarna

Testet visar: De här bilarna är livsfarliga

Krocktest tar död på småbilars säkerhetsmyt

Toppbetyg för V60 i Euro NCAP

Här krossas lågprisbilen

Din bil från 90-talet är en dödsfälla

Så säker är din bil

Tas ur produktion efter dödliga testet

Brilliance briljerar inte

Bilarnas säkerhet anpassad för män

Fel i krock- skyddet på Volvo V70

Volvo och Saab – säkrast i världen

Tryggare kan ingen vara

Dacia Logan MCV har dålig krocksäkerhet

”Barnen glider ur sina bälten”

Toyota sågas av Euro NCAP

Collin: Volkswagen, återkalla alla bilar med stolen

Uselt krockbetyg för nya pickuper

ROND 5: SÄKERHET

Bilarna som är farligast i en krock