Volvo slutar utveckla nya dieselmotorer

Av: 

Josefin Westin

Volvo Cars

Dieselmotorn har varit biljättens storsäljare.
Nu drar Volvo in på utvecklingen.
– Utifrån dagens perspektiv kommer vi inte att utveckla någon ny generation dieselmotorer, säger bolagets vd Håkan Samuelsson till tyska medier.

ANNONS EXTERN LÄNK

Lån till ny bil - Låna upp till 500 000 kr vid köp från bilhandlare eller privatperson. Gör en enda låneansökan och få flera erbjudanden.

Lendo

Dieselbilarna är fortfarande superhett i Sverige och Volvos storsäljare. I fjol var 85 procent av Volvobilarna dieslar.

Men dieselhuvudvärken verkar nu även ha nått Volvo.

Som drar i handbromsen när det kommer till dieselmotorn.

”Man måste välja spår”

Volvochefen sa redan förra sommaren att han inte trodde att det gick att komma lägre i koldioxidutsläpp med dieselmotorerna. Istället menade han att Volvo likt många andra bilbolag måste ställa om till det elektriska spåret.

– Att ytterligare få ner koldioxidutsläpp med dieselmotorn är i princip en illusion, speciellt om man måste uppfylla kväveoxidkrav. Ska vi gå vidare under 95 gram koldioxid per kilometer (EU:s krav 2020, red:s anm), då måste man ha ny teknologi. Det tror jag är något som branschen kommer att förstå. I alla fall har vi gjort det och då måste man välja spår – med fler elektrifierade bilar, sa Håkan Samuelsson till Svd Näringsliv.

Nu tar han det här ett steg längre. Volvo Cars tänker sluta utveckla dieselmotorn. Kostnaderna för att rena kväveoxid är för höga.

– Utifrån dagens perspektiv kommer vi inte att utveckla någon ny generation dieselmotorer, säger han till tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Tyskland som ligger i allra högsta grad i dieselland.

Fortsatt tro på dieseln

Enligt Samuelsson ska dock Volvo Cars fortsätta ta sitt ansvar för de befintliga dieselmotorerna som körs på bland annat svenska vägar. Allt för att de ska klara framtida utsläppsregler.

I en skriftlig kommentar till Dagens Industri skriver han:

”Det står klart för mig att Volvo behöver diesel för att möta sina utsläppsmål och därför är jag övertygad om att dieseln kommer att spela en avgörande roll de kommande åren.”

Han vill dock inte kommentera varken till DI eller den tyska tidningen hur länge utvecklingen av de befintliga motorerna ska pågå.

Flera av Europas storstäder har sedan tidigare flaggat för att de tänker införa dieselförbud senast 2025.

Publisert:

LÄS VIDARE

Guide: Så fyndar du begagnad Audi

ÄMNEN I ARTIKELN

Volvo Cars

Håkan Samuelsson

Koldioxid

Bilar

Dieselbilar

MER OM MIN BIL

Här är de populäraste dieselbilarna

Guide: Så fyndar du begagnad Audi

Stora vintertestet: 5 stadsjeepar – här är ”moraliska vinnaren”

Flera svagheter med nya lyxiga Volvo XC60

Bilhandlarnas ’hemliga’ lista: Bästa begagnade bilen

Stort test: Så klarar sig XC40 mot lyxsuvarna

Superguide: Så bra är 20 bästsäljare

20 begbilar: Så bra är bästsäljarna – de här ska du se upp med

Superguide – vårens hetaste suvar: ”Bombsäkert köp”

Svarta listan: Bilarna som går sönder mest

Förnybart bränsle gör dieselbilar renare

Jätterean: Spara över 100 000 kr på nya bilar

Här är alla de bästa bonusbilarna 2018

Begtest: 8 riktigt säkra familjebilar

Lista : Säkraste begagnade bilarna

Guide: Så bra är de mest sålda begagnade kombibilarna

Superfynd på begagnat – spara 62 000 kr

16 suvar i jättetest – här är vinnarna

Stor guide: Bästa dealen när du ska privatleasa en suv

Nya Mazda CX-5 – gamla brister borta

Robert Collin: Här är Sveriges farligaste vägar

Octavia som Scout – därför ska du inte välja den modellen

Risken för singelolyckor ökar radikalt när du rattsurfar

Backseat driving irriterar bilförare