Bilarna i Genève allt grönare

Publicerad:
Uppdaterad:

Bilar

Miljötänkandet får ordentligt genomslag på bilmässan

1 av 28 | Foto: DENIS BALIBOUSE
Koenigsegg med etanolmotor och 1018 hästar.

Grönare bilar. Alternativa drivmedel.

Bilindustrins nya arument för att sälja bilar stava miljöhänsyn.

Och det märks tydligt på bilsalongen i Genève. Nu finns miljövänligare motorer i allt från småbilar till stora lyxlimousiner.

Intresset för bensinsnåla bilar och miljövänligare motorer växer. Nu är inte den gröna bilismen längre en framtidsvision. På bilsalongen i Genève har nästan alla biltillverkare en miljöbil i sitt modellutbud.

Saab presenterade sin sprillans nya 9X Bio Hybrid - en liten tvådörrarsbil i Golfklassen med en förbränningsmotor på 1,4 liter kombinerad med en elmotor. Saab har sedan tidigare lyckats bra försäljningsmässigt med sina BioPower-bilar. Och Volvo har både Flexifuel (som Ford) och Bi Fuel (gas) som alternativ. Till och med den svenska supersportbilstillverkaren Koenigsegg erbjuder sitt monster CCXR i en etanolversion med 1018 hästar

Japanerna har också visat att de kan göra grönare bilar. Lyxbilsmärket Lexus har tre hybridmodeller i sitt utbud och Toyotas Prius har hängt med ett tag i hybridsvängen. Miljötänkandet är med andra ord stort - det syns i Genève.

- Den här är en riktig miljömässa, säger Robert Collin, Aftonbladets bilexpert, i chatten från mässan.

Tror man att tekniken är fulländad så tror man fel. Många tillverkare har som mål att göra bilar som inte har några som helst skadliga utsläpp. Den anrika biltillverkaren Morgan visade upp bränslecellsbilen LIFECar som går och hållet utan batteri. Mitsubishis prototyp i-EV Electric som visas på mässan är ytterligare en i raden av bilar som kan laddas med en sladd till vägguttaget.

Fossila bränslen kommer att dominera ännu ett tag. Men det är tydligt att andra alternativ är på gång.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN