Vad är det för mening med lågprofildäck?

Av: 

Zendry Svärdkrona

Bilar

Vad är det egentligen för mening med lågprofildäck? En del moderna bilar har ju knappt något gummi kvar mellan fälgkanten och asfalten! Blir inte komforten lidande!

Visst får man sämre komfort med lågprofildäck, men vägegenskaperna blir samtidigt betydligt bättre.

Gummit är ju flexibelt och när du kör rakt fram i exempelvis 70 knyck samt vrider lite på ratten så vill däckets "fotavtryck" fortsätta resan rakt fram. Bilen svarar alltså betydligt exaktare på rattutslagen ju mindre gummi som finns mellan fälgkanten och asfalten!

Vid snabb körning på motorvägarna i Tyskland känns oftast en bil med lågprofildäck tryggare.

Men på åka-till-jobbet-bilar som bara lufsar på i max 90 knyck är det ju betydligt smartare att använda billigare och komfortablare däck med högre profil.

ANNONS EXTERN LÄNK

Snabba leveranser & 1300 monteringspartners - Beställ vinterdäck tryggt och enkelt hos Dackonline här

Dackonline SE

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Bosse Bildoktorn

MER OM MIN BIL

De onödvändiga däcken

Lågprofil -däck

Från Dunlop till Michelin

Stort test: Här är värsta – och bästa vinterdäcken 2017

Saab 9-3X 1,9 TTiD både stark och snål

Fyra plus till nya Saaben

Sveriges största vinterdäckstest

Bästa greppet på sommarväg

Här är bästa – och sämsta – sommardäcken

Första vintertestet: Volvo V40 mot Audi A3

”Har högre säkerhet än Volvo”

Kalle Anka-däcket kommer – till slut

Volvos bullerchock på Europas sämsta asfalt

Audi S4 Avant – så bra är den

Volvo V70 och Volkswagen Passat i stor duell

Så bra är Hyundai i30

Volvos dundermiss – med nya V90 CC

Miljön vinner på alla - en vinner på vägen

Collin: Så här bra har V60 aldrig varit

Så bra är BMW 520 D Touring

Vilken värsting – Volvo!

Kalos har marknadens sämsta växellåda

Multinationell Multivan

VW Passat 2,0 FSI