Ge bilen en omgång smörj

1 av 8 | Foto: Fråga Bosse Andersson – han vet.
MOTOR

Ända in på 1960-talet tillverkades det personbilar som skulle rundsmörjas var 250:e mil, ett kletigt arbete med fett som trycktes in på ett tjugotal ställen och olja som droppades på halva antalet punkter. Dagens bilar är däremot konstruerade för att vara så gott som underhållsfria, förutom ett motoroljebyte med några tusen mils mellanrum.

Detta fungerar alldeles utmärkt om du bor någonstans runt medelhavet, men här hemma i vintersaltet behöver även en helt ny bil smörjas regelbundet.

Här hittar du sju ställen där du kan börja. Bilen blir inte i nyskick, men den känns i alla fall mycket fräschare. Lycka till.

Du behöver det här:

Universalspray.

Universalspray löser inte rost lika bra som riktig rostolja och den smörjer inte heller särskilt bra. Till dragkroksuttag, säkringsdosor och kabelanslutningar är det däremot ett utmärkt fludium, oavsett om det står WD40, 5-56, DWF eller något annat på burken.

Automatlådeolja.

Till moderna bilar finns det många olika sorters automatlådeoljor och det är jätteviktigt att rätt olja hamnar i rätt växellåda. Men när det gäller gångjärn, låsmekanismer inuti dörrar, fönsterhissar och allmän smörjning fungerar alla lika bra. Motorolja fungerar också bra, men den kan vara aggressiv mot gummidetaljer. Alla automatlådeoljorna är däremot alltid snälla mot gummi.

Gummifett.

Tätningslisterna till dörrar och luckor bör smörjas med speciellt medel som inte kletar. Men de anslagsgummin som styr dörrar och luckor kan behöva ett fett som är snällt mot gummi för att fungera tyst och mjukt.

Låsolja.

Nyckelhålen ska smörjas med riktig låsolja, inget annat. Använd inte universalspray, det tvättar mer än smörjer.

Silikonspray.

Sidorutor och solluckor som går tungt i sina spår fixas med silikonspray. Använd inte olja eller fett, då fastnar det bara en massa skräp i spåren samtidigt som rutorna blir klabbiga.

Koppar- eller aluminiumfett.

Detta är oumbärliga smörjmedel till elektriska jordanslutningar, bromsdetaljer där metall ligger mot metall och skruvar som vill rosta fast. Kopparfettet används till ståldetaljer och aluminiumfettet till aluminiumdetaljer samt där stål och aluminium möts.

1 fiffigt tips

Bosse Andersson

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar