”Nya Volvo S80 snyggare än C70”

1 av 2 | Foto: Nya Volvo C70.
MOTOR

Nya S80 är snygg, och proportionerna är mycket bättre än på C70 som har hela förar/passagerarutrymmet alldeles för långt fram. Sportiga bilar ska ha lång huv.

Peter Wårdman

Halvsportiga bilar som BMW har lång huv, helsportiga som Lamborghini har kort. Varför öka bilens längd med en decimeter eller mer för att placera motorn på längden istället för på tvären? Det har jag aldrig förstått.

Sluta gulla med Saab

Har du nånsin sagt ett gott ord om Mercedes, BMW, Chrysler... Du skriver bara om dina gullegrisar: Volvo och Saab.

Jag skrev att nya BMW 5-serie är världens bästa bil vid den allra första testkörningen, jag har röstat på nya 3-serie som favorit till utmärkelsen “World Car of the Year”, jag har hyllat Chrysler 300 som den överlägset bästa jänkaren. Mercedes har jag kanske inte rosat lika mycket, men jag gav C-klass fyra plus vid första testet, det borde väl duga. (Och jag tror inte att du får medhåll av många Saab-entusiaster, de brukar skälla på mig lika mycket som du.)

Attityd dödar

Du har skrivit om hastighetstalibanerna här i Sverige, du menade att det inte egentligen är farten som olyckorna beror på, utan attityden på vägarna. Jag håller med, man ser saker i trafiken och är överraskad att det inte är fler olyckor. Man ser hårresande omkörningar, bilar som ligger alldeles för tätt bakom varandra, och lastbilar, både utländska och svenska ligger klistrade bakom någon personbil. Och dom skall vara yrkesmän. Finns det ingen statistik som visar vad olyckorna verkligen beror på?

Inom flyg, sjöfart och järnväg finns det seriösa haverikommissioner som brukar komma på orsaken till olyckorna. Sånt håller vi inte på med inom biltrafiken, för då skulle ju myten om hastigheten som roten till allt ont krossas.

300 – inte 315 hästar

Om du kollar regnumret på nya S80 på Volvos pressbilder (XGM514) i bilregistret så ser du att bilen har en V8 på 220 kW, alltså 300 hk. Alltså 15 hk svagare än XC90. Bara en tanke efter som du skrev 315hk i artikeln.

Det är såna läsare som du som jag älskar, som gör att man inte kan bluffa sig fram, som gör att man känner tillfredställelse med att man ändå försöker ta reda på hur allting är, på riktigt. (Nej, jag är INTE ironisk). Men uppgiften om 315 hk kommer från Volvo. Vi får väl se nästa vecka i Genève.

Dimljus bländar inte

Dimljus bländar inte mer än halvljus! ”Nissastigen är svart och blöt 1 plusgrad dålig sikt”, skrev insändaren. Det måste väl ändå vara just i det vädret man kan andvända dimljuset eller? Dimljusen kontrolleras av Bilprovningen precis som halvljuset och helljuset så att de lyser som de ska. Dimljuset lyser upp lite extra framför bilen, det har inget med snobberi att göra.

Om jag inte själv blev så irriterad på alla mötande och bländande dimljus skulle jag försöka tiga ihjäl såna som du Anders, för jag inser att ni inte är mottagliga för argument. Men jag hoppas att kanske en och annan polis läser och förstår, och orkar stoppa och bötfälla er. För dimljusen förbättrar ALDRIG NÅGONSIN sikten, ALDRIG, ALDRIG. Dimljusen lyser upp de närmaste meterna framför bilen, ett område så nära att du inte hinner blinka om det dyker upp något där. Dimljusen förstör mörkerseendet för förarna både i den egna och i den mötande bilen. Snälla polisen, gör något!

Skatt på bussen?

Trängselskatt på bussen? Den frågan kan man ställa sig efter ha åkt buss från Stockholm till Norrtälje. Min plats på den överfulla bussen blev att stå längst fram hos chauffören, men då fick jag också förmånen att se alla instrument och alla omkörningar. Med hastighet nära 100 km/tim och många omkörningar på snö-isig motorväg kom vi ändå fram till Norrtälje.

Är det här priset vi Norrtäljebor ska betala, att åka i överfulla bussar, när trängselskatten infördes i Stockholm?

En annan fundering är säkerheten. Hur länge skall myndigheterna tillåta stående passagerare i buss på motorväg?

Vägverket vill ju ha en maxhastighet på 70 km/tim för bussar med stående, men politikerna säger nej, det bli för dyrt... Trafiksäkerhet är ju bara angelägen så länge vi vanliga skattebetalare bär kostnaden.

Hörru Collin!

Franska bilar är skit

Om du vore objektiv hade du förstått att franska bilar är skit. Visst, charmiga med fin design men ändå SKRÄP! Du är inte objektiv, därför är det underligt hur du kan vara motorjournalist.

helt rätt!

Dags för jänkarna att komma in i matchen

Du har så rätt i din krönika om amerikanernas inställning till sin egna kontra utländska bilar. Att ständigt slå sig för bröstet och tycka att man är Elvis har ju alltid varit jänkarnas bästa gren – men nu får de krypa till korset och köpa andra bilar än de som kommer från Detroit.

Veckans värsting.

Bilbranschen tjänar alla pengar i verkstaden

Rikta blåslampan mot biltillverkarna. Trots alla utvecklingsmiljarder blir bilarna bara sämre. Bilbranschen vill tydligen bara tjäna en bråkdel på att sälja nybilarna, men tusenfalt mer på verkstadsbesök, reservdelar och detta helst i flera steg för att tjäna mest. Mekanikerna kan ju inte ens konstatera vad som är fel utan de ”byter” sig fram tills problemet är ”mindre framträdande”.

Robert – du är en skam för journalistiken

Jag trodde att Aftonbladet lämnat sina nazistsympatier bakom sig och gått vidare i ett försök att bli en något sånär rumsren tidning men så läser jag din judehatarkrönika och inser att inget förändrats. När det står klart för mig att du antagligen menar allvar skälver marken under mina fötter. Har inget hänt på er redaktion sedan 30-talet? Att sådana som du överhuvudtaget får gå lösa... Du är en skam för journalistkåren.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar