Avslöjad: Nya Maserati Ghibli

MOTOR

Nya läckra sedanen får dieselmotor och Chryslerdelar

1 av 6

Med nya Maserati Ghibli ska det italienska lyxbilsmärket definitivt ge sig in i nästan det enda område som trotsar bilkrisen i Europa – premiumsegmentet. För att bredda sig kommer Ghibli bli världens första dieseldrivna Maserati.

Maserati råkade tidigare under tisdagen ut för en bildläcka, något man tacksamt nog åtgärdade – med att själva släppa de högupplösta bilderna på nya prestandasedanen Ghibli. Motståndarna heter Audi RS, BMW M och Mercedes AMG, och av bilderna att döma verkar man definitivt vara något på spåren.

Och att vara något på spåren är vad Maserati definitivt behöver. I försäljningsmålet hoppas man framöver kunna sälja 50 000 bilar per år. Det är friskt vågat och dessutom lite drygt tio gånger antalet bilar som man lyckades kränga under hela 2012.

Chrysler-delar

För att vända de än så länge dystra siffrorna kommer Maserati lansera en rad bilar som tekniskt delar en del med Fiat-ägda systerbolaget Chrysler.

Först ut i den vågen bilar är nya Ghibli, som delar en hel del komponenter med Chrysler 300. Storleksmässigt betyder det en bil i samma storleksklass som BMW 5-serie och Mercedes E-klass, vilket inte alls är en slump.

Ghibli ska enligt Maserati ses som ett sportigare alternativ till nya Quattroporte som lanserades tidigare i år. Förutom de snarlika linjerna kommer Ghibli även dela fyrhjulsdrivningssystemet Q4, den åttaväxlade automatlådan samt två versioner av den tre liter stora dieselsexan med den större Quattroporten.

Världspremiären är enligt Maserati inritad till bilsalongen i Shanghai om två veckor, men Aftonbladet Bil kan alltså visa bilderna på vagnen redan nu.

Blickar framåt

Det verkar vara spännande tider inom Fiat-koncernen just nu. För lejonparten av företagen inom koncernen har försäljningen störtdykt och på mer än ett sätt är det bära eller brista som gäller. Men sett ur ett större perspektiv är det inte alla företag som går dåligt, både BMW och Porsche slår försäljningsrekord trots att resten av Europas biltillverkare går på knä.

I förlängningen kommer detta med all sannolikhet betyda att märket kommer att lansera en suv för att ta upp kampen mot lyxjeepen Porsche Cayenne. Förutsatt att detta lyckas lär vi även få se en mindre Maserati-sedan, typ BMW 3-serie, innan 2020.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar