Bilder: Så här blir nya Porsche 911 Carrera

Porsche

Se bilderna och de svenska priserna här

Förnyad och uppdaterad med mer krut.

Här är Porsches ansiktslyfta 911 Carrera som ska trycka ner motståndet och visa varför märket är synonymt med sportbilar.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på Facebook

Det är 52 år sedan Porsche introducerade sin 911 – en modell som snabbt etablerade sportbilsmärket.

Nu visar man uppdateringen av den senaste generationen och den innehåller ett par stora nyheter. Bland annat en ny motor.

Det rör sig om en treliters boxermotor som tack vare en biturbo ger 370 hästkrafter i vanliga Carrera och 420 i Carrera S – en ökning med 20 hästkrafter i båda fallen. Även vridmomentet har blivit 60 Nm högre och numera får 911-föraren 450 (Carrera) respektive 500 Nm (Carrera S) till sitt förfogande.

Under magisk gräns

Den högre effekten och vridmomentet betyder även att accelerationen förbättrats pcn med dubbelkopplingslådan PDK samt Sport- Chrono-paktet klarar 911 Carrera 0-100 km/h på 4,2 sekunder. Den lite vassare Carrera S gör samma resa på 3,9 sekunder – vilket innebär att det är första gången i historien som en Carrera är under 4,0 sek.

Topphastigheten har även den förbättrats och numera kan man i sin 911 Carrera komma upp i 295 km/h och Carrera S 308 km/h.

Aktivt chassi som standard

Nytt med ansiktslyftet är även att PASM-chassit (Porsche Active Suspension Managment) numera är standard i alla bilar – vilket gör att man kan minska markfrigången med upp till 10 millimeter.

För de som vill går det att välja till bakaxelstyrning till Carrera S. Tekniken är hämtad från 911 Turbo/GT3 och förbättrar bilens egenskaper när man styr in i kurvor. Systemet ska även göra bilen stabilare vid filbyten och mer lättmanövrerad i låga hastigheter och stadstrafik.

Något annat som gör bilen mer vardagsvänlig är att man tack vare hydrauliskt lyftsystem kan öka markfrigången fram med 40 millimeter – och förhindra att bilen stoppar nosen i backen vid exempel branta garageutfarter. Vidare finns exempelvisautomatisk fartkontroll, adaptiv fartkontroll och filbytesassistent på tillvalslistan.

Blivit dyrare

Mer som standard – men högre pris. Nya Porsche 911 Carrera går loss på 929 000 kronor – 59 000 kronor mer än tidigare. Carrera S kostar 1 062 000 kr (+54 000 kr), Carrera Cabriolet 1 050 000 kr (+62 000kr) Carrera S Cabriolet 1 183 000 kr (+57 000 kr)

Den uppdaterade generationen kommer att lanseras i Sverige i december.

Aftonbladet Bil

ANNONS EXTERN LÄNK

Sänk din månadskostnad och samla dina lån med Lendo - ansök enkelt här.

Lendo

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Porsche

ÄMNEN I ARTIKELN

Porsche

Motor

Bilar

MER OM MIN BIL

Ropen ska skalla: Turbo åt alla!

Äntligen: Här är nya Porsche 718

Nya Audi Q7 – en avancerad assistent