Tillverkarna varnar för farliga 'skrotbilar'

avErik Gustafsson

Publicerad:
Uppdaterad:

Volvo och Mercedes kan inte garantera säkerhetsnivån

1 av 5
Så här såg XC90-bilen som nu säljs i Sverige ut efter kollisionen. Motorutrymmet är intryckt och förardörren saknas.

Både Volvo och Mercedes varnar för de krockade bilarna som säljs begagnade i Sverige.

– Är bilen död i systemet är den förbrukad. Vi anser att den ska skrotas, säger Patrik Blixt, tekniker på Mercedes.

Nyligen avslöjande Motorista att bilar som krockats och lösts in av försäkringsbolag i USA renoveras och säljs som begagnade på Blocket. Nu varnar både Mercedes och Volvo för de inte kan garantera säkerheten och att bilarna kan vara farliga.

Samtidigt kan Motorista avslöja ännu en bil som krockats allvarligt i USA, importerats via Litauen och nu som ligger till salu på Blocket.

Bilen är den populära suven XC90 från Volvo som utnämnts till en av de säkraste bilarna i världen av krocksäkerhetsorganisationer, men reparationen gör att Volvo inte garantera att bilen uppfyller deras krav.

– Säkerhet är ett kärnvärde i vår verksamhet och det är allvarligt om det rullar Volvo-bilar på vägarna som inte uppfyller våra krav, säger Bjarne Darwall, PR- och informationschef på Volvo PV till Motorista.

"Inte hos en Volvo-verkstad"

Säljaren till den aktuella bilen berättar själv om bilens historik när Motorista ringer som spekulanter.

– Det var lite skador på vänstersidan som reparerades. Inga problem med chassit, bara att byta dörrarna, säger säljaren som på frågan också berättar att det inte var en Volvo-verkstad bilen reparerades på.

Volvo i Sverige kan inte uttala sig om reparationen på den specifika bilen, men bekräftar för Motorista att den inte reparerats på en Volvo-verkstad, men att den är rapporterad som ”total loss” i USA.

– Vi har ett internationellt system där bilar som bedöms som irreparabla får en markering i systemet, men det kräver att bilen hamnar på en auktoriserad verkstad. Den här bilen finns inte i våra system vilket betyder att ingen Volvohandlare haft den inne, säger Bjarne Darwall.

Dagens bilar är avancerade

Den Mercedes C 300 som fanns till salu tidigare i veckan menade säljaren var korrekt reparerad efter krocken i USA, men ville inte säga var reparationen skett.

– Dagens karosser är så pass avancerade att man inte alltid ser skadorna. Dessutom använder Mercedes strukturer som innehåller flera olika stålkvalitéer och det krävs rätt vetskap för att reparera de här korrekt. Försöker man svetsa i en höghållfastighetsprofil bryter man i stället ner hållfastheten och gör den svagare, varnar Patrix Blixt, tekniker på Mercedes i Sverige.

"Orsak till allvarliga personskador"

Precis som Volvo har Mercedes ett system för att dokumentera liknande skador, men hamnar bilen på verkstäder utanför organisationen faller den under radarn. Att bilen är utdömd i USA är dock en tillräcklig varning, anser Patrik Blixt.

– Vår rekommendation är att välja ett annat fordon. Är bilen död i systemet i USA är bilen förbrukad. Visst kan en auktoriserad Mercedes-verkstad med korrekta kunskaper som får tag i rätt delar reparera bilar som faller inom ramarna för Daimlers riktmedel, men i många fall är det inte ekonomiskt möjligt att återställa. Reparationskostnaden överstiger bilpriset.

– Har man inte kunskapen och verktygen blir det inte rätt – vilket gör det farligt. Det mesta på en bil går att reparera, men säkerheten är viktigast och där kommer man in i en farlig gråzon. I felaktigt reparerade bilar riskerar man att den passiva krockstrukturen inte fungerar som tänkt. Då stämmer inte alltid skyddskomponenterna tidsmässigt och kan i stället bli orsak till allvarliga personskador.

"Omfattande detektivarbete"

Både Bjarne Darwall på Volvo och Patrik Blixt på Mercedes uppmanar de som ändå är intresserade av en eventuellt tidigare skadad bil att uppsöka en auktoriserad verkstad för där låta kontrollera bilen.

– Det är ett ganska omfattande detektivarbete som gör att det kan bli ett dyrt och omfattande arbete. Den från början billiga bilen blir ofta dyr av en anledning, säger Patrix Blixt.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar