Felet många gör i en rondell – och så gör du rätt

Av: 

Bo Svernström

Bilar

Knepigt att köra i en rondell? Eller bara förbannad på alla andra som gör ”fel”?

Du är långt ifrån ensam.

Här är vanligaste misstagen vi gör i rondeller – och hur vi ska göra egentligen.

Det är väl bara att lämna företräde, blinka och köra in i rondellen? 

Nja, inte riktigt. 

För rondeller är inte alls är vad de verkar vara.

Till att börja med: Trodde du att du svängde i en rondell?

Fel.

I en rondell kör du rakt fram. Och det är inte för att du fortsätter rakt fram i rondellen eller tar första avfarten eller något sådant – nej, du kör ”rakt fram” så länge du svänger runt i rondellen. Om du så kör fyra varv – jajamän, fortfarande rakt fram.

Svänger gör du när du kör ut ur rondellen.

Och det är då vi gör det vanligaste felet. Vi blinkar när vi kör in i rondellen och slutar blinka när vi kör ut ur den. 

Det är precis tvärtom.

Du måste blinka när du kör ut ur rondellen.

Du måste blinka när du kör ut ur rondellen – annars får du 500 kronor i böter – men du behöver inte blinka medan du kör in i rondellen eller kör runt i den. 

Orsak? En rondell räknas inte som en korsning utan en enkelriktad väg. 

Sedan får du förstås inte böter om du blinkar vänster när du kör in i en rondell och tänker ta tredje avfarten. Många körskolor rekommenderar detta eftersom du tydligt visar vad du tänker göra. Men du måste ändå blinka höger när du kör ut ur rondellen.

Okej, tvåfiliga rondeller – nu börjar det bli jobbigt. 

Först: Det är okej att köra runt hela rondellen i högerfil. Olämpligt, ja, men inte olagligt. 

Om du däremot kör i vänsterfil och sedan ska byta till högerfil för att köra ut ur rondellen, då är det ditt fel om du krockar med bilen som ligger i högerfilen.

Om du kör i vänsterfil och sedan ska byta till högerfil för att köra ut ur rondellen, då är det ditt fel om du krockar med bilen som ligger i högerfilen.

Varför? Japp, du gissar rätt: för att du kör rakt fram och gör ett filbyte. Precis som på en tvåfilig väg är det du som byter fil som måste se till att du kan göra det utan risk för andra. 

Och du måste blinka, både för filbytet och för att du ska svänga ut ur rondellen (då du också faktiskt byter fil).

Sedan är förstås föraren i högerfil skyldig att underlätta för dig när du blinkar för att byta fil. Men det hjälper inte när ni krockar. Då är det ditt försäkringsbolag som får stå för kostnaden.

Förvirrande?

Inte konstigt. Fram till i början av 2000-talet såg man rondeller som korsningar. Och då fick man lära sig andra regler.

Inte ens namnet är enkelt. För rondell heter bara det runda området i mitten.  Du vet, det som är fullt av stenar eller blomplanteringar eller liknande. Stället där vi kör på heter cirkulationsplats på riktig trafiksvenska. Än så länge i alla fall.

Källa: Transportstyrelsen.

ANNONS

Hitta perfekta däck och jämför priser idag med hjälp av dina däckdimensioner!

Extern länk från Däckonline

Läs mer!

Publisert:

LÄS VIDARE

GRAFIK: 6 exempel – så kör du i rondell

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Trafik

MER OM MIN BIL

GRAFIK: 6 exempel – så kör du i rondell

Farliga trafikbrotten allt fler struntar i

GUIDE: Ta husbilen till ”Schweden” i Tyskland

Collin: De vackraste vägarna du inte visste om

TEST: Vägkrogarna som du ska undvika

TEST: Så bra är ”Volvodödaren” Kia Sorento

Test: Så bra är Volkswagens el-suv ID4

Collins hyllning: Mycket stadsjeep för pengarna

TEST: Så bra är nya Skoda Octavia

Superguide till husbilssemestern

Test: Nya Audi A6 Avant quattro laddhybrid

Biltest: Bästa el-suven av storsäljarna

Tricken – så klarar du elbilsfällan som få vet om

TEST: Så bra är Mercedes nya laddhybrid-suv

TEST: VW:s senaste el-bil är dyrare och lite sämre på allt

TEST: Volkswagen ID3 – så bra är den

Beslutet: Då måste ditt hus ha laddstolpe för elbil

TEST: Så bra är VW:s nya cabriolet T-Roc

TEST: Nissans nya elbil har alla rätt

Här är Sveriges säkraste förare

Expertens betyg på 10 fyrhjulingar

Bilen kan inte köra – så här blir det istället

Semester med elbil: ”Lovat aldrig göra det igen”

Ställningarna som får er att komma i bilen