Collin: Vintern kommer – våga vägra odubbat

1 av 3
MOTOR

Minnet är kort. Bromssträckan lång. Någon kanske minns att jag skrev en krönika på det temat för att par år sedan?

Nähä. Jag misstänkte det.

Men nu är det dags igen. I norra Sverige har den första halkan redan ”slagit till”. Och vad forskarna än säger om klimatförändringarna så är det snart halt i Mellansverige, och på Sydsvenska höglandet, på Västkusten. Ja, i Skåne.

Det är som vanligt när det drar mot vinter: Halt!

Kanske bara fläckvis halt. Men det är ännu värre.

Kanske inte en meter snö. Men svartis. Som inte syns. På Stockholms infarter. Där många kör med odubbade vinterdäck. Och där de allra flesta fortfarande kör på sommardäck. Det är ju inte vinter än. Svartis. Osynlig. Förrädisk. Men varje år.

Minnet är kort. Bromssträckan lång.

Okunskap orsak till olycka

”Olyckan berodde troligen på halkan”, brukar vi skriva. Nej. Den berodde på att föraren inte förstod att det kunde vara halt på vägen. På att föraren körde för fort i förhållande till väglaget. Inte anpassade hastigheten.

Kanske lagom fort så länge han trodde att det var barmark, och det verkligen var barmark. Eller kanske till och med onödigt långsamt. Om det vore barmark.

Men för fort när den torra fina asfalten förvandlats till värsta svartisen.

Varje höst. Samma sak. Minnet är kort.

Dubbdäck sliter på asfalten, det kan vi vara överens om. Och det kostar mycket pengar att lägga på ny asfalt. Dessutom bildas det skadliga partiklar när dubbdäcken sliter ner asfalten.

Jag börjar med partiklarna. Debatten är extremt polariserad. Jag står långt ut på ena sidan, dubbmotståndarna lika långt ut på den andra. De värsta fundamentalisterna påstår att alla som dör av partiklar dör av just sådana partiklar som dubbdäcken sliter upp ur asfalten.

De som påstår det är antingen okunniga eller så har de en dold agenda.

Bilhat och sparhets bakom dubbmotstånd

Den dolda agendan kan vara att de egentligen bara vill få ner kostnaden för ny asfalt. Den agendan finns till exempel hos tjänstemän på Trafikverket och på kommunerna.

En annan dold agenda kan vara ett allmänt bilhat. Den agendan finns bland hipsters och journalister på Södermalm, och bland politiker som också ofta bor på Södermalm. Och byråkrater inom offentlig sektor, som också ofta bor innanför tullarna och som ofta inte ens har körkort. Än mindre bil.

En del forskare finns också i den här gruppen. De vet att det är lätt att få forskningsbidrag om de kan visa att dubbarna är farliga.

De riktiga forskarna däremot vet att det är de allra minsta partiklarna som är riktigt farliga. Inte de relativt stora partiklarna som kommer från asfalten.

De pyttesmå så kallade nanopartiklarna som tränger rätt in i blodomloppet när vi andras in dem kan orsaka cancer. De partiklarna kommer från förbränning. Från smutsiga (framförallt äldre) dieselmotorer, från moderna direktinsprutade bensinmotorer och från fjärrvärmeverk som eldas med träflis. Sopor med okänd ursprung och tryckimpregnerat virke som också slinker med bidrar med tungmetaller, men inte med fler partiklar.

Att fjärrvärmeverken, som eldas med biobränslen, bidrar med de allra farligaste partiklarna är inget miljödebattörerna brukar prata om. Stockholms miljöborgarråd vet det, men pratar hellre om dubbförbud.

De som inte tycker om dubbdäck brukar påstå att odubbade vinterdäck är lika effektiva. Men de som påstår det är antingen okunniga, eller så har de en dold agenda...

Däcktester visar skillnaderna

För här finns det faktiskt forskning. Som vi på Aftonbladet utför år efter år. Våra vinterdäckstester.

Själv var jag med om mitt första vinterdäckstest vintern 1984.

Och sen, varje år. Varje år samma procedurer: Bromsa, på snö och på is, om och om igen. Köra på isbanan, den som liknar frosthalkan som lägger sig på vägarna nu i oktober, november.

Och på asfalt, både torr och våt. För vinterväglag kan vara barmark långa perioder.

Vår forskning visar till exempel att de omhuldade vinterdäcken utan dubb är riktigt dåliga på asfalt. De har långa bromssträckor och usel stabilitet. En cyklist som råkar styra ut framför bilen har mindre chans att klara sig om föraren har odubbade däck och varken klarar av att bromsa eller styra undan.

Vår forskning visar att dubbade vinterdäck är bäst i alla väder. Bäst på is och på asfalt. Bäst på hårdpackad snö. Och ungefär lika bra som odubbade däck på nysnö (Och då menar jag ungefär lika bra, inte lite sämre, inte lite bättre, utan ungefär lika bra. Det kan skilja lite från fabrikat till fabrikat.)

På frosthalka kan ett odubbat vinterdäck behöva 50 procent längre sträcka att få stopp på bilen än ett dubbat.

Ja, det visar vår forskning. År efter år.

En del debattörer påstår att de odubbade däcken har blivit så mycket bättre på senare år, att det inte spelar någon roll för säkerheten om däcket är dubbat eller odubbat.

De har rätt när de säger att de odubbade däcken blivit bättre. Men de säger aldrig att de dubbade däcken också blivit bättre. Ja, lika mycket bättre.

Skillnaden mellan dubbat och odubbat är ungefär lika stor varje år.

Vissa debattörer är fel ute

Många debattörer säger också att bilarnas antisladdsystem gör dubbdäcken onödiga.

Jag förstår inte hur de kan påstå det. Hur kan bromssträckan påverkas av antisladdsystem? Det är ju fysikaliskt omöjligt.

Det visar också vår forskning. Skillnaden mellan dubbat och odubbat är ungefär lika stor antingen bilar har eller saknar antisladdsystem (ESP) och låsningsfria bromsar.

Debattörerna glömmer också att dubbdäcken sliter mindre på asfalten numera. Dubbarna har blivit lättare och mindre aggressiva, de slår inte ner i asfalten lika hårt som förr, men är ändå bättre på att greppa, på att sitta kvar i däcket och på att behålla skärpan däckets hela livslängd.

Ja, nu är vi inne på ett annat område som okunniga debattörer och andra kaffebordsförståsigpåare brukar ha en åsikt om: Att dubbdäck bara är bättre än odubbade däck så länge de är nya. I princip så länge de inte rullat en meter.

Vår forskning visar att även det är fel. Dubbdäck och odubbade däck tappar lika mycket greppförmåga när de slits. Dubbdäck blir sakta sämre, från sin höga säkerhetsnivå, odubbade däck blir ungefär lika sakta sämre från sin låga säkerhetsnivå.

Ett dubbdäck som rullat ett par säsonger är fortfarande säkrare än ett odubbat som rullat lika långt.

Tankevurpa om dubb

Cyklisterna på Södermalm byter till dubbdäck så här års. På sina cyklar. För att inte cykla omkull. Men samma personer tycker att dubbdäck på bilar är onödiga.

Landstingen varnar så här års äldre personer för att gå utan broddar under skorna. För att det är så vanligt att gamlingar halkar och bryter lårben och andra delar av kroppen när det är halt. Men samma myndigheter tycker att bilarna ska köra odubbat.

Ärligt. Jag förstår inte hur det går till. Hur är det intellektuellt möjligt att i samma andetag hävda att cyklar och fotgängare ska ha dubb, för att det är farligt utan, men att bilar är lika säkra med eller utan dubb. Ja, säkrare utan dubb, för att de inte dödar folk som bor i stan med sina partiklar.

Det är snart vinter igen.

Våga vägra odubbat!

Ta ansvar och välj de enda däcken som greppar på alla väglag. Som inte lämnar dig i sticket när det blir frosthalka. Som alltid har grepp kvar, hur halt det än är. Så du får stopp i tid om bilen framför bromsar in. Så du kan väja undan om du får en fotgängare eller cyklist framför bilen.

Krockorganisationen Euro Ncap har skyndat på utvecklingen mot allt säkrare bilar. Men politiker och miljödebattörer driver på en utveckling mot allt farligare däck.

För att närma oss Nollvisionen måste både bil och däck vara säkra.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motor

Väder

Bilar