Första testet: Volvo V60 Laddhybrid

avBenjamin Ekroth

MOTOR

Ett ögonblick, Robert Collin…

Utanför Marstrand var batteriet tomt. Robert tog fram sladden och letade laddstople tills han kom på att det bara var att köra vidare, med dieselmotorn.

… hur ser det ut på västkusten, där du är just nu?

– Bra! Volvos laddhybrid, V60 börjar säljas i november för 560 000 kronor. Den har en dieselmotor på 215 hk och en elmotor som ligger i bakaxeln och driver på bakhjulen med 70 hästkrafter. Den är skitstark, den gör noll till hundra på 6,2 sekunder. En av Volvos två-tre snabbaste bilar någonsin. Men den kommer att gå till historien som världens första diesel-laddhybrid.

– Den får supermiljöbilspremien på 40 000 kr, men den blir fortfarande väldigt dyr för privatpersoner. Mer intressant blir den som tjänstebil, om man får gå upp så högt.

– Man kan köra upp till fem mil på batteriet. De flesta kan köra till jobbet och hem igen och sen koppla bilen till vägguttaget hemma. Det som hänt mig här i Marstrand när batteriet tog slut, var att jag upptäckte att jag inte hade någon el-torsk. Jag kunde ju köra vidare på dieselmotorn.

Hur känns den då?

– Den känns pigg. När båda motorerna är inkopplade så är den fyrhjulsdriven. I stan, på el, är den bakhjulsdriven. Växlingen mellan el och diesel och tvärtom är fina och mjuka. Och jag känner mig verkligen  inte som nån miljötoffel när jag kör.

Men varför är den så himla stark?

– Det är den första, så Volvo vill vara lite märkvärdiga och visa att man inte behöver vara så himla foträt bara för att man kör miljöbil. Man behöver helt enkelt inte göra avkall på körglädjen bara för att man vill köra med ett rent samvete.

– Från november i år till midsommar nästa år ska 1000 bilar tillverkas. De flesta är redan sålda. Främst i Sverige, Norden, Tyskland och Holland. Alla går till Nordeuropa. Men från midsommar nästa år räknar de med att tillverka 4000-5000 bilar årligen.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar