Det här kan bli bra för oss alla

avRobert Collin

För elva år sedan trodde jag att amerikanska Ford skulle bli en bra ägare till Volvo.

Jag hade fel.

I dag tror över 80 procent av Aftonbladets läsare att kinesiska Geely blir en dålig ägare. Men jag börjar tro att den här affären kan bli riktigt bra.

Både för Volvo och för Sverige.

Visst, kulturkrocken kan bli ett problem, men amerikanerna, som ju ser ut som svenskar när man tittar på dem, visade sig ha helt andra kulturella värderingar än vi är vana med här hemma, och de skenbara likheterna lurade oss.

Ordförande Li, som han kallas, grundaren och ägaren till den kinesiska biltillverkaren Geely, såg uppriktigt glad och ärlig ut på presskonferensen i Göteborg i går när jag frågade hur länge han tänker ha kvar tillverkningen i Göteborg.

Kineserna avancerar ju snabbt både inom ekonomi och industri, så hur länge behöver de Europa för att lära sig?

– Vi kommer att stanna kvar länge i Göteborg och Gent. För vi vill vara nära marknaderna, sa han.

Inget tjafs om känslor, nostalgi eller image. Inget inställsamt snack för att beveka tveksamma svenskar. Bara krass ekonomi.

Li vill bygga minst en Volvo-fabrik i Kina, mitt inne i den gigantiska kinesiska marknad som han tänker öppna för Volvo. Och han vill vara kvar i Europa för de gamla marknaderna. Jag tror honom. Och det kan bli hur bra som helst.

Förre Volvo-chefen Hans-Olov Olsson som sytt ihop affären är också med i Volvohallen. Han lyser som en sol när jag frågar om framtiden:

– Jag tror att det här är en fantastisk chans, nu får Volvo en stor hemmamarknad. Både Sverige och Kina.

Det finns mycket som talar emot affären: Risken att Volvo inte får köpa den senaste tekniken, för att underleverantörerna är rädda att bli kopierade. Risken att Geely kör över fackföreningarna, att det blir konflikter mellan ägarna och de anställda i Göteborg. Och risken att Geely lägger ner i Göteborg när verksamheten kommer igång i Kina.

Ja, det kan bli konflikter, men det var det även under tiden med Ford. Nedläggning? Den risken finns alltid. Men vilka teknikleverantörer vill stå utanför den snabbt växande kinesiska marknaden?

Men ännu mer talar för affären. Hans-Olov Olsson, som var Volvo-chef under de mest lönsamma åren i början av 2000-talet, kommer tillbaka, nu som styrelsemedlem. S40, S80 och nya S60 är fyrdörrars sedaner av den typ som kineserna vill ha. Stora stadsjeepen XC90 som tappar i väst har fortfarande en potential i Kina. Laddhybriderna som Volvo har klara om två år är framtiden, även i Kina. Och sen ska göteborgarna vara med och utveckla lågprisbilar för mindre bemedlade kineser.

Jag ger det nya Ostasiatiska kompaniet en rejäl chans. Det här kan bli hur bra som helst.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar