Volvo premiärvisar sin XC40

Världens nyhet – som du kan abonnera på

MOTOR

XC40 blir bilen du kan abonnera på.
Volvo presenterar ny kompakt suv och slår bilvärlden med häpnad.
Med betalningsmodellen.

1 av 5 | Foto: TT NYHETSBYRÅN
Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, levererade dubbla nyheter i Milano.

Volvos nya suv XC40 väckte uppmärksamhet i motorvärlden förra veckan när en detaljerad film via ett misstag(?) visade bilen in i minsta detalj. Vid premiärvisningen i Milano på torsdagen kom nästa överraskning.

Världsnyhet

– Det här är två premiärer, dels en bil och dels en ny prenumerationsmodell, förklarar Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.

Det går ett sus genom den församlade världspressen och livesändningen via facebook. Prenumerationsmodellen är en nymodighet.

– Du betalar en summa per månad, samma kostnad i alla europeiska länder. Inga skillnader ifråga om ålder eller var du bor. Och efter 24 månader får du en ny bil. Fungerar ungefär som det vore en mobiltelefon, säger Håkan Samuelsson.

Men prenumerationstjänsten ”Care by Volvo” och möjligheten till ett mobilabonnemang är inte någon billig lösning. 6 699 kronor per månad vid 24 månaders abonnemang är utgångspris. Vid köp kostar bensinvarianten T5 med fyrhjulsdrift 416 900 kronor och dieselvarianten D4 med 190 hästkrafter 398 900 kronor.

Tuffaste marknaden

Med XC40 ger sig Volvo Cars in på den tuffa marknaden med små stadsjeepar. Ett segment i bilvärlden som förmodligen har den tuffaste konkurrensen just nu. För bakom de större bilmärkena finns numera en lång kö av producenter, med på suv-tåget.

– Ett otroligt getingbo. Det råder en fruktansvärd konkurrens. Det är svårt att tjäna pengar på mindre bilar men det är en marknad som växer fort, säger Jonas Fröberg motorjournalist på SvD Näringsliv, på plats i Milano.

Små och mellanstora suv:ar har, liksom crossover-modeller, blivit extremt populära. Under den pågående bilmässan i Frankfurt har nya eller uppdaterade modeller från Citroën, Hyundai, Kia och Seat lanserats medan Volkswagen visat en T-Roc, en suv i Golfklassen.

Säkerheten i fokus

Det ger vid kalkylatorn att nästan var tionde bil som säljs i Europa kommer från de här segmenten. Försäljningstillväxten i Europa var 33 procent under första halvåret.

Volvos nyhet andas lyx och säkerhet. Man lyfter fram säkerheten som ett säljargument. Nya modellen är utrustad med de flesta av säkerhetsfunktionerna som finns i de större XC60 och XC90.

– Vi har skapat en bil, en av de säkraste i segmentet, säger Alexander Petrofski projektledare för XC40 till SvD Näringsliv och fortsätter:

– En nyhet för XC40 är att vi erbjuder högre hastighet för city safety med krock av människor, djur, bilar och cyklister. Nu gäller det upp till 60 kilometer i timmen.

XC40 är första modell som byggs på bolagets mindre plattform CMA (Compact Modular Architecture). På den ska övriga modeller i 40-serien också byggas liksom Volvo Cars första elbil (2019?) är det tänkt. XC40 börjar säljas efter årsskiftet och som alla bilar på CMA-plattformen är den anpassad för eldrift.

Tre modeller

Volvo XC40, som är utvecklad i Göteborg i det gemensamma bolaget med Geely, kommer tillverkas i Gent, Belgien. Den erbjuds i tre modeller; Momentum, Inscription och R-Design. Basmotor blir trecylindrig 1,5-liters bensinturbo kompletterad med dieselalternativ. Två introduktionsmodeller, bensin och diesel, finns men ännu så länge ingen laddhybrid.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Volvo Cars

Elbilar

Frankfurt

Milano

Audi

Kia