Småbilarna är ute ur skuggan

Publicerad:
Uppdaterad:

Stort test: Toyota Yaris, Peuguot 207 och Renault Clio

1 av 4 | Foto: Auto Motor & Sport

Småbilarna har tagit klivet in i storbilslandet.

De har växt, blivit säkrare och mer påkostade.

Argaste konkurrenterna Peugeot 207, Renault Clio och Toyota Yaris gör upp på neutral mark.

Senast fransmannen Clio mötte japanen Yaris var vägarna belamrade av snö och slask. Idag är allt torrt som fnöske och solen skiner på ytterligare en bil.

Nämligen purfärska Peugeot 207.

Och liksom Clio och Yaris har 207 växt ordentligt jämfört med sin föregångare. Pegan är längst med sina 403 centimeter (Clio är 399 cm och Yaris 375 cm). Dessutom tyngst med 1 228 kilo, åtta kilo tyngre än Clio. Därmed är 207 en riktig klumpeduns med traditionella småbilsmått mätt.

Men dagens småbilar lirar i en annan klass. En liga som är betydligt lyxigare än förut.

Peugeot bjuder liksom Renault på en hel del storbilskänsla. Materialen i interiören är påkostade och andas kvalitet och lyx.

Bra inredning – billiga mätare

Clio har trevliga och reptåliga material i paneler och reglage. Mätartavlorna är det enda som drar ner intrycket, de ser otroligt billiga ut. Testbilens mjuka plyschklädsel känns mysig, men är av en kvalitet som troligtvis inte blir så rolig efter några år.

Peugeot har satsat rejält på interiören och materialen har fin känsla. Men rattreglage och spakar har lite plastigare känsla än Clio och Yaris. Reptåligheten är dock bättre än i japanen.

Högt placerad informationsdisplay, mitt på instrumentpanelen, är mycket bra. Synd bara att blänk från den silverfärgade ramen runt displayen stör föraren.

Snygga och sportiga vita mätartavlor passar fint ihop med Pegans sportiga karaktär.

Yaris har en digital instrumentering med stora tydliga siffror. Displayen sitter dock i mitten av bilen vilket inte uppskattas av alla.

Paneler och allehanda fack känns vekare än i Clio och 207. Dock är känslan i reglage mycket solid. Yaris är den som känns mest gammal småbil när det gäller interiör och kvalitetskänsla.

Toyota kontrar med en uppsjö små smarta fack och rymliga dryckeshållare. Helt i motsatts till Clio vars mugghållare är på tok för grunda. Yaris jänkestil (med femtioelva burkhållare) fullbordas med en kromlist på bakluckan.

Taskig förarställning

Förarplatsen erbjuder inte lika stor justeringsmån som i Clio och 207. Körställningen är därför inte lika bra, men Clio och framförallt 207 har å andra sidan exceptionellt bra körställning.

Peugeot 207 är en traditionell småbil i så måtto att man satsat mest på framsätet och bagageutrymmet. Bilen har trängst baksäte, knäutrymmet är dåligt och takhöjden inte tillräcklig. Clio är rymligast bak. Fram sitter man dock utmärkt i Pegan, känslan av att sitta i en Peugeot 307 eller en ännu större bil är markant. Stolarna är stora med högt ryggstöd men aningen för kort sittdyna för personer över medellängd.

Yaris flexibilitet är överlägsen

Yaris är okej bak, men man sitter lågt och för upprätt. Ryggstödet går dock att luta om man inte är för lång, för då slår man i taket. Dessutom inkräktar man på bagageutrymmet. Bagagekapaciteten är likvärdig för de tre bilarna, cirka 270 liter ryms. Clio är störst men Yaris flexibla bagage med extremt lätt fällning av baksätet är överlägset.

Renault bjuder på bäst komfort. Clion är något hård över skarvar och små, vassa ojämnheter. Men den bullrar minst av de tre och ljudet kommer mest från motorn som varvar högt i motorvägsfart.

Styrningen har vi kritiserat förut. Den fungerar dock bättre på torrt underlag än under de hala vintemånaderna. I staden njuter man av extremt lättvevad ratt och på motorvägen är styrningen trög och bilen går stabilt rakt fram. Men i kurvorna varierar trögheten för mycket och det gäller att ha båda händerna på ratten. För vardagsbilisten bör Clios styrning dock fungera hyggligt.

Att köra 207 är en fröjd. Styrningen är precis så som Renault eftersträvat, men inte lyckats åstadkomma. Alltså oerhört lättstyrd i låg fart och därmed stadssmidig, men samtidigt lagom trög i högre farter. Och! Med bibehållen känsla så att man hela tiden vet hur bilen rör sig.

Dansar fram på vägarna

Pegan dansar på småvägarna och är riktig kul att köra. Synd bara att motorn inte alls hänger med i samma yviga svängar. Testbilens 1,4-litersmotor ger 88 hästar och känns piggare än 1,6-literssnurran men det märks tydligt att 207 väger mer än föregångaren 206. Den känns betydligt slöare. Samtidigt har Peugeot den mest vridstarka motorn i trion och man behöver inte växla ner lika ofta. Motorn varvar inte heller lika mycket som i Clio och Yaris i högre farter och är därmed tystare. Tyvärr släpper 207 in en hel del vind- och däckbuller.

Ser ut som ett marsvin

Yaris ser ut som ett marsvin, men det är ett piggt och ärtigt utseende som passar bilens karaktär. Motorn är nämligen, trots att den är minst i trion, en riktigt pigg liten krabat. Till saken hör också att Yaris väger minst av bilarna med sina 1 130 kg.

Toyota har lyckats få till en trevlig och direkt styrning som ger bra information om hur bilen beter sig. I kombination med den pigga motorn gör det Yaris till en körglad småbil.

Bilen är mer anpassad för sportig körning än för långfärd. Tyvärr blir det lite väl stötigt i stan och bullrigt på landsvägen.

Ekonomi är en viktig del av ett småbilsköp.

Men vad händer nu när tillverkarna satsar på lyx och flärd? Jo priserna skjuter naturligtvis i höjden. Närmare 150 000 kronor för en småbil är mycket pengar.

Ska man komma billigt undan idag får man kika på bilar i miniklassen. Där finns bland annat Toyota Aygo, Peugot 107 och snart även en ny Renault Twingo.

Lägsta ägandekostnaderna i det här testet uppvisar Peugeot 207. Clio är dyrast. Det beror bland annat på att servicekostnaden är dubbelt så hög för Clioägaren jämfört med 207-kunden.

Yaris ligger mittemellan. Däcken är också dyrare till Clio och Yaris som har en bredare och lägre dimension än 207.

Dött lopp i säkerhet

Toyotas starka kvalitetsrykte ger kulor tillbaka när det är dags att sälja. Men Peugeots småbilar är också mycket populära.

Kampen mellan bilarna är tajt. Säkerhetsronden är ett gott exempel, där är det nästan dött lopp.

Valet av bil handlar därför mycket om vad du behöver och vad som faller dig på läppen.

Personligt

Martin Ström, reporter
Martin Ström, reporter

Personligt

Sture Bjarnelind, redaktör.

Personligt

Jonas Bladh, redigerare.

Småbilarna växer så det knakar – och utmanar sina större syskon som familjebilar. Vi testade tre av klassens ljus – flexibla Toyota Yaris, helt nya, sportiga Peugeot 207 och storbilslika Renault Clio. Det blev en intressant färd – i helt ny miljö.

Martin Ström

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN

MER OM MIN BIL