– Jag körde upp nära BB för att jag var höggravid

MOTOR

Bilsnack med Ebba Lindsö, vd för Svenskt Näringsliv

Foto: Ebba Lindsö valde en Volvo XC90 för att familjen gillar den.

Bilen och bilindustrin är viktiga för Sverige.

På den punkten är Svenskt Näringslivs vd Ebba Lindsö glasklar.

– Det rör sig om många arbetstillfällen och i stora delar av landet finns inget alternativ om man ska ta sig till jobbet, säger Ebba Lindsö.

Numera är både Volvos och Saabs personbilstillverkning utlandsägda. Spelar det någon roll för Sverige om till exempel Saabs utveckling och produktion stannar i Trollhättan?

– Det kan ha en inverkan, men viktigare är att Sverige görs till ett attraktivt land för alla, oberoende av nationalitet, som vill investera och skapa jobb här.

Vilka är de viktiga frågorna då?

– Avgörande för beslut som det i Trollhättan är det företagsklimat, den kompetens och arbetskraft som vi har i landet. Där har vår bilindustri och dess underleverantörer både kompetens och en duktig arbetskraft.

Sjukfrånvaron problem

– Saab har däremot tagit upp sjukfrånvaron här i landet som ett större problem än lönenivåerna. Den tvingar arbetsgivarna att ha en extra reserv av anställda för att klara produktionen och det ökar kostnaderna i Sverige.

Men många nyetableringar sker ju i nya EU-länder som Slovakien där man satsar på just bilindustrin, hur påverkar det bilindustrin i Sverige?

– Det sker strukturomvandlingar hela tiden som snarare handlar om västra Europa mot konkurrenterna i de nya EU-länderna och i Asien än om Sverige mot Tyskland som det råkat bli i Saab-fallet.

– Denna ökade konkurrens är positiv, framför allt för bilköparna, men det innebär att vi måste ge våra företag och deras anställda goda möjligheter att konkurrera.

Hur ser du på regeringens ansträngningar för att försöka rädda biltillverkningen i Trollhättan?

– Just nu så gör man en stor satsning, men i stället för en punktinsats i sista stund skulle jag vilja att man inledde arbetet för ett bättre företagsklimat långt innan problemen uppstår. Våra företag och vår arbetsmarknad skulle vara mycket starkare om åtgärderna sattes in långt före kriserna.

Hur menar du då?

– Vi har halkat efter i välfärdsligan och det måste vi ändra på. Ett tydligt tecken är just att den svenska bilparken är väldigt gammal. Om vi bortser från nya EU-länder är det bara Finland och Grekland inom EU som har en äldre bilpark än vår. Äldre bilar påverkar miljön och finns det inte pengar till att köpa nya bilar påverkar det självklart bilindustrin också.

Nu får alla plats i bilen

När Ebba Lindsö själv skulle skaffa ny bil blev det en som även familjen gillar. De tidigare små sportiga bilarna har fått ge plats för en stor Volvo.

– Alla får plats och det gillar verkligen barnen, säger Ebba Lindsö.

I dag kan man säga att du åker ståndsmässigt. Har det alltid varit så?

– Nej, verkligen inte. Jag hade inte råd med körkort förrän jag var 24 år och väntade mitt första barn. Jag blev kuggad de två första uppkörningarna och under den tredje var jag höggravid. Min körskolelärare bad inspektören att köra nära sjukhuset i fall jag skulle föda. Jag vet inte om det hade ett samband, men jag klarade kortet.

Lånade till en begagnad folka

Och första bilen då?

– Jag hade lyckats spara lite pengar och på den tiden fick man låna lika mycket i banken så det räckte till en begagnad Volkswagen som jag köpte direkt. Säljaren blev paff när jag sade ”jag tar den”, utan att ha provkört.

Sedan har du haft en förkärlek till mindre, sportiga bilar?

– Ja, när jag var på Saléns hade jag min första och under åren i finansbranschen körde jag BMW. Jag hade en cab också, men det gick bara att köra med nedfällt tak några dagar om året i det här klimatet så det blev bara en. På senare år har det varit Saab och Volvo.

Så då är du lite bilintresserad?

– Inte på det sättet. Jag vill i första hand att bilen ska fungera. Och jag kör inte särskilt mycket. Till och från jobbet och till Fårö på sommaren. Kanske 1500 mil om året.

Ja, du bor ju lite annorlunda?

– Jag bor på en ö nära Stockholm. Så här års betyder det att jag åker spark eller går över med ispik om isen håller, annars blir det båt. Det är en ganska slingrig väg från parkeringen som ofta inte är plogad på morgnarna, där har Volvon verkligen kommit väl till pass.

Peter Pettersson

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar