Saab är slutkört

avRobert Collin

Saab har kommit till vägs ände.

I dag, måndag klockan 13 ska Victor Muller enligt planen försöka få förlängd respit hos tingsrätten i Vänersborg. Mer tid att fullfölja rekonstruktionen och försöka rädda Saab.

Men jag tror att Muller gav upp i natt. Efter General Motors definitiva nej till all kinesisk inblandning i Saab finns det inga fler utvägar.

Inte ens trollkarlen Muller kan göra mer. Ässen i rockärmen är slut.

Det blir konkurs för Saab. Ännu en svart jul för de anställda, som alltid tycks få buden om nedläggning veckan före jul. Det blir personlig konkurs för Muller själv och en mycket svår tid för Trollhättan och hela regionen runt bilstaden för en lång tid framöver.
Att Saabs underleverantörer blir utan pengar är en sak, men risken är att många slås ut för all framtid nu när en av de stora kunderna försvinner. Vad det innebär för det västsvenska näringslivet är inte svårt att gissa.

Varför vill General Motors inte låta Saab leva vidare? För att man inte vill låta kineserna komma över den GM-baserade teknik som Saab byggs på, antyds det från Detroit.

Ja, det kan verka logiskt. GM bygger ju egna bilar på samma teknik hos Shanghai Automotive (Saic). Men för två år sedan var det inga problem att sälja dotterbolaget Hummer till Kina, trots tekniklikheter med bland annat Buick som också byggs i Shanghai.

Den affären blev aldrig av, för att kinesiska myndigheter inte ville ha produktionen av Hummer, själva sinnebilden för energifrosseri. Men GM hade inga betänkligheter den gången.
Att den svenska regeringen motarbetat Saab sedan bilkrisen inleddes hösten 2008 vet alla. När andra regeringar gjorde allt för att rädda sin bilindustri sa näringsministern Maud Olofsson att vi inte behövde Saab i Sverige, att fabriken kunde bygga vindkraftverk i stället.

Statsminister Fredrik Reinfeldt och framförallt finansminister Anders Borg har flera gånger förklarat att Sverige klarar sig bra utan bilindustri, ja, utan industri över huvud taget. Sverige ska bli ett föregångsland som tjänstesamhälle.

Och när Saab under hösten anlitade advokaten Guy Lofalk som rekonstruktör fick man en bock till trädgårdsmästare. Lofalk gick sina egna, eller om det var regeringens vägar. I varje fall fullföljde han inte Victor Mullers planer på att försöka få till stånd en uppgörelse med kineserna Pang Da och Youngman där kineserna skulle få köpa hälften av Saab medan den andra hälften stannade hos Muller (och Vladimir Antonov).
I stället erbjöd Lofalk kineserna att köpa hela Saab för ett par hundra miljoner. När Muller stoppade de planerna erbjöd Lofalk i stället Volvo-ägaren Geely att köpa Saab till samma förmånliga pris. Muller vägrade gå med på Lofalks utförsäljning. Men om Muller accepterat hade GM sannolikt ändå sagt stopp.

General Motors, som ju också var nära konkurs för tre år sedan. Och som finns kvar som biltillverkare i dag endast för att president Obama gick in med "skattebetalarnas pengar" och räddade biljätten.

Om i stället republikanerna fått som de ville och GM gått i konkurs den gången, ja då hade Saab kanske haft en chans i dag.

Men nu tror jag att allt hopp är ute.

Enligt almanackan är den 22 december årets kortaste dag. Men just i år tror jag att den mörkaste dagen infaller redan i dag.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar