Volvos släpper sina kunder till värsta konkurrenten

Av: 

Robert Collin

Bilar

Sportiga köregenskaper och trånga karossformer är inte nyckeln till framgång

Jag är tillbaka i Sverige efter en dag med Audi A3 på Mallorca och en med Volvo V40 i norra Italien. Och försöker sätta båda bilarna i ett sammanhang.

Robert Collin
Robert Collin

Här hemma är det många som drömmer om Audi. Men väljer Volvo för att den är billigare. Och mer praktisk. Men utan den där känslan av lyx som Audi lockar med.

Begäret har sagt Audi, men förnuftet Volvo.

Men nu har Volvo gjort precis allting för att släppa i väg sina trogna kunder till värsta konkurrenten. Höjt priset till Audi-nivå och dessutom lämnat allt det praktiska bakom sig. Ja, inte lagt undan det försiktigt, utan slängt det på soptippen med en iver som är obegriplig.

I 50 år har Volvo byggt sitt varumärke kring säkerhet, funktion och miljö. Men nu när försäljningsökningen inte går som planerat, när konkurrenter som Audi, BMW och VW för den delen växer sig allt större står Volvo och stampar.

600 000 bilar per år är lika avlägsna i dag som när framtidsplanen mejslades ut för snart tio år sedan.

Det är då produktstrategerna kommer in och säger att det där med säkerhet, funktion och miljö är gammalt. Det är sportiga köregenskaper och trånga, låga karossformer som är nyckeln till framgång.

S- och V60 var först ut, nu kommer V40.

Ja, de är roliga att köra.

Inte så trygga på vinterväg, men hela världen väntar ju därute, så vad bryr vi oss om de svenska köparna? Trånga, jo, våra vanliga barnfamiljer och kvinnor kanske inte blir så glada, men hela världen är ju full av män i nedre medelåldern som vill ha låga, smarta bilar med körglädje.

Ja, så går snacket på Volvo. Men hur lätt är det att locka de där unga smarta männen som älskar Audi och BMW till Volvohallen?

Audi-kunderna får ju allt som Volvo brukade stå för om de stannar kvar hos Audi. De får en A3 som är både snygg och praktisk och som har de där trygga köregenskaperna som alltid varit Volvos signum. Att nå BMW-köparna lär bli ännu svårare. De är cementerade hos sitt favoritmärke.

Nye Volvo-chefen Stefan Jacoby måste göra en u-sväng för att inte köra helt vilse, slänga ut de hippa rådgivarna och söka sig tillbaka till rötterna.

ANNONS EXTERN LÄNK

Den som vet mest vinner mest! Kvällens hetaste spelobjekt hittar du på Oddset. Nu med betbuilder och cash-outfunktion. Till Oddset. Spel från AB Svenska Spel. Åldersgräns 18 år. Stodlinjen.se

Svenska Spel

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Robert Collin

MER OM MIN BIL

Höstens hetaste duell

Nya Volvo V40 kör vilse

Nya lyxiga lill-Volvon

Returmötet: Collin testar nya A-klass

Första vintertestet: Volvo V40 mot Audi A3

Första riktiga testet: Så bra är Volvo V90

Volvo svårslagen i kombikampen

Därför vinner inte Volvo XC60 stora bästsäljarbataljen

Test: Volvo V40 Cross country mot Audi Q3

Upp till bevis i mellanklassen

Första testet: Nya Volvo V40

Ombytta roller

Nyheterna som kan bli Sverige-favoriter

Rösta fram Årets bil

Collin: Den blir årets bil i världen

Småstjärnorna

Jaguar XJ är tillbaka – ska utmana tyskarna

Audi mot Volvo

Volvo stramar upp designen

3 supersuvar gör upp – ”sopar banan med konkurrenterna”

Kompakta suveräner

"Golf är helt enkelt bäst"

Bäst i test: Nya XC90 säkraste bilen i världen

Premiär för Volvos fabrik