"Välj rätt däck - och håll ordentligt avstånd"

MOTOR

Robert Collins bästa tips för säker vinterkörning

Byt ut gamla däck - och tänk på att fel vinterdäck kan vara livsfarligt.

Vissa nya vinterdäck borde till och med vara förbjudna, menar Robert Collin.

Hans viktigaste råd är - håll avståndet.

Får bilen sladd är det “bromsa och styr” som gäller.

I helgen kan halva Sverige räkna med snö.

På vägarna befarar både polisen och Vägverket kaos när årets första halka slår till.

Bra vinterdäck och tre enkla körregler gör vinterkörningen säkrare.

Titta långt fram

- Håll avståndet. Det är alltid första regeln. När bilen framför bromsar är han på asfalt och du på is. Och har man inte avstånd så sitter man där i baken på bilen framför, säger Robert Collin.

Regel nummer två är “var förutseende”.

- Titta långt fram så du inte överraskas av en situation.

Om däcken tappar greppet är det regel nummer tre som gäller:

- Bromsa och styr. Det gamla “koppla ur och styr”, som alla över 40 lärt sig, gäller inte längre med låsningsfria bromsar. Och har man antisladdsystem blir det ännu bättre.

Byt ut gamla däck

Bra vinterdäck är en förutsättning för säker vinterkörning.

Gamla däck blir stenhårda - och gammalt betyder äldre än fem år.

Nya däck ska på så snart som möjligt eftersom de måste köras in - helst på torrt väglag.

Dubbdäck behöver rulla 50 mil för att sätta dubben.

Dubbfria nya däck behöver dubbelt så många mil för att bli av med den feta hinna som täcker däcken och kan bli rena såpan på is.

Vilka vinterdäck som är bäst avslöjas i Aftonbladets nya stora test av vinterdäck, som publiceras i sin helhet på lördag.

Men vinnarna är inga högoddsare, avslöjar Robert Collin.

- Det är inga överraskningar. Och det är ingen slump. Om man jobbar seriöst för att få fram däck för våra förhållanden så funkar det.

Samtliga tio bästa är dubbdäck.

Varning för lågprofildäck

I botten finns asiatiska lågprisdäck.

- Man ska vara mycket skeptisk mot asiatiskt lågpris. De har helt fel gummiblandningar och tål inte minusgrader utan blir jättehårda. De börjar bli hårda redan vid ett par plusgrader och sedan blir de bara värre.

Två kinesiska dubbdäck får helt underkänt i testen.

Underkänt får också lågprofildäck för autobahn.

- De är nästan lika bra som sommardäck på asfalt. Men kommer man till en isfläck så går det illa. De är direkt farliga och det är otroligt att de ens får säljas, menar Collin.

Caroline Olsson

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar