En elhoj – för hipsters

Av: 

Jonas Borglund

Cykel

Du behöver inte vara hipster, men det skulle säkert underlätta om du vill synas på en Oto R. Fränare elmotoriserad cykel finns inte och betraktare vrider nackarna ur led.

ANNONS EXTERN LÄNK

Dags för ny bil? Billån upp till 500 000 kr vid köp från bilhandlare eller privatperson. Gör en enda låneansökan och få flera erbjudanden.

Lendo

Det finns en stark lobby­verksamhet som går ut på att alla ska cykla till jobbet. Det kanske fungerar för en del men långt ifrån alla. Men för de som kan finns nu en uppsjö av elcyklar som underlättar trampandet, och några av de absolut coolaste kommer från spanska Oto Cycles. Inspirera­ de av gamla motorcyklar och handgjorda går det att få dem precis som du vill. Välj färgkom­ bination på ram, skärmar, ”tank” och fälgar, däck med vit sida eller vilka däck som helst, sadel, handtag och storlek på elmotor/ batteri. Finns med 250, 500 eller 1 000 Watts elmotor.

Fem olika steg

Vi provkör en knallröd Oto R 1 000 Watt 48 Volt lånad från Bonden Motor på Bondegatan i Stockholm. Kan knappast passa in bättre någon annan­ stans i världen än på hipstertäta Södermalm. Hojen aktiveras genom att man trycker igång färddatorn/hastighetsmätaren på styret. Trampa igång och elmotorn hjälper genast till. Känns lite ovant då kraften kommer plötsligt, men så är assistansen också i sitt högsta läge. Assistansen från elmotorn går att ställa i fem steg och med femmans växel ilagd når Oto R 45 km/h. Nästan som en gammal moppe med jackad kolv, men den här verkar i stället hackad eftersom elcyklar inte får gå fortare än 25 km/h. Dessut­om finns ett fartreglage, så när man väl kommit igång behöver man inte trampa alls. Kvaliteten verkar övertygande med växel och skivbromsar från Shimano samt batteripack från Samsung. Detaljarbetet är snyggt och läck­ ert utfört. Räckvidden påstås vara sju mil med pedalassistans och laddtiden fem timmar från tomt batteri. Batteriet ska klara 1 500 cykler.

Jag elcyklar runt helt ljudlöst på söder, uppför backarna till Sofia kyrka, utan ansträngning. Njuter av vårsolen och av att slippa bli andfådd. Nedförsback­arna är branta men bromsarna är mycket effektiva och jag läser av nästan 50 km/h. De feta däcken bettar bra mot asfalten när jag lägger ner i en kurva. Det gäller bara att innertrampan inte är i sitt nedersta läge för då kan det gå på tok ordentligt ...

Oto finns förutom i modell R också i den enklaste Oto K och den raciga Oto Race R.

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Cykel

LÄS VIDARE

Citigo är ett fynd – om man använder den rätt

ÄMNEN I ARTIKELN

Cykel

Elcykel

Bilar

Motorcyklar

MER OM MIN BIL

Volvos Duett har allt i ett

Citigo är ett fynd – om man använder den rätt

GUIDE: Så leasar du en Volvo – billigast

Bästa begagnade familjekombin

Nya Subaru Impreza till Europa

Här är Sveriges bästa bilverkstäder

Varannan bilist använder mobilen vid körning

Se upp – nya vägmärken snart här

Packa bilens takbox på rätt sätt

Aftonbladet har provkört den tankestyrda bilen

Dieselbilar minskar - till hybridens fördel

Tesla Model 3 försenas ett halvår

Supersportbilen som gör dig till en bättre förare – med 570 hk

Så håller du bilbatteriet vid liv

Audi RS4 Avant är här

Viltolyckorna ökar – 2017 kan bli rekordår

TEST: Nya VW T-Roc utmanar Volvo XC40

Bildelsstölderna ökar – BMW-ägare värst drabbade

Collin om Volvos nya super-elbil – så står den sig mot Tesla

Här accelererar världens snabbaste bil och slår nytt rekord

Opels nya suv – vi har provkört Grandland X

Kravet: Obligatoriska syntest för bilförare

Missa inte när världens mest sålda elbil rullar in på svensk mark

Tricket som gör att du slipper skrapa dina bilrutor