”Tron på Saab verkar större i Kina”

Av: 

Robert Collin

Bilar

Efter den värsta midsommarhelgen i mannaminne kan Trollhättan andas ut: Lönen kommer den här veckan! Jobbarna fick vänta på junilönen drygt en vecka, tjänstemännen klarar sig bättre, de får sin lön ett par dagar för sent. Men nu kommer pengarna och konkurshotet är undanröjt, för den här gången.

Saab-chefen Victor Muller har jobbat hela helgen på sin viktigaste affär hittills, att sälja Saabs fabriksfastigheter för att få in likvider till löner och till underleverantörerna.

Att företag inte äger sina fastigheter är mera regel än undantag nu mera. Förr var det tvärtom, men under 1990-talet började fastighetsförsäljningarna för att få in pengar till den egentliga verksamheten, och till aktieägarna... Bonnierhuset ägs inte längre av Bonniers, DN-skapan inte av Dagens Nyheter för att hålla oss till medievärlden. Ford sålde snabbt av Volvos fastigheter och så vidare.

Men när Victor Muller ville sälja Saabs fastigheter till kompanjonen och storägaren i Saab, Vladimir Antonov sa Europeiska Investeringsbanken av någon outgrundlig anledningen stopp. Antonov fick inte köpa. Och det trots att fastigheterna ju skulle stanna kvar hos Saab.

Fastigheterna är värderade till närmare 900 miljoner kronor, nu jobbar Muller på att sälja hälften till en grupp kring fastighetsbolaget Hemfosa för runt 300 miljoner kronor.

Så sent som i torsdags sa näringsminister Maud Olofsson att Saab inte har någon köpare till fastigheten, men den uppgiften var som Aftonbladet skrev redan förra veckan osann. Saab och Hemfosa-gruppen förhandlade för fullt och var nära en överenskommelse. Kanske blir affären klar de närmaste dagarna.

Samtidigt har Muller förhandlat med kinesiska bilhandlarjätten Pang Da och med biltillverkaren Youngman. Pang Da har redan betalat 300 miljoner i förskott för tusen bilar av 9-3-modellen som ska byggas i september, nu ska kineserna betala ytterligare 13 miljoner euro, runt 125 miljoner kronor i förskott för 582 bilar, pengar som behövs för att betala underleverantörerna för att komma i gång med produktionen igen.

Victor Muller har många fiender att kämpa mot när han försöker rädda Saab. Svåraste motståndet kommer från regeringen som gör allt för att sänka Saab. Regeringen agerar bland annat genom Europeiska Investeringsbanken som inte betalar ut tidigare beslutade lån, Saab väntar fortfarande på 270 miljoner kronor som skulle ha betalats ut i april.

Nästa steg för Muller är att försöka få ihop pengar och lösa ut EIB, då kan han agera utan att regeringen och EIB sätter käppar i hjulen.

För samtidigt som den svenska regeringen tillsammans med många svenskar tvivlar på Saabs chanser att överleva tycks tron på Saab vara betydligt större i Kina.

ANNONS EXTERN LÄNK

Sänk din månadskostnad och samla dina lån med Lendo - ansök enkelt här.

Lendo

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Robert Collin

MER OM MIN BIL

Dags för nya ryska pengar?

Rädda – för regeringen

TOMT PRAT, REINFELDT

Saabs framtid ligger i Vladimir Antonovs händer

Borg hade ingen aning – men sitter i styrelsen

”Hawtai – en skänk från ovan”

"GM knuffade medvetet Saab över kanten"

Kinas ljusa planer för Saabs framtid

”Regeringens hemliga plan: Att utplåna Saab”

Saabköpare ska ha fått ultimatum

Olofsson hade inga bevis mot Antonov

Statens Saabpanter har rasat i värde

Tvärnit för Spykers stämning i USA

Nya Saab 9-5 är iskall på marknaden

Frälsare eller en ny Muller?

En bil till och de hade gjort vinst

Hoppet att sälja Saab är inte ute

Collin: Sverige - den sista Staliniststaten

Transportstyrelsen: Nu är pengarna slut

Kristall-Mercan till salu för miljoner

Test: ”Nygamla" Saab 9-3 Aero

Sajterna som köper din bil – här får du mest pengar

Förlusten: Minus 220 000 – per bil

LISTA: Svenssonbilarna som kan göra dig rik