Sommarväg inte riskfri för dubbfritt

Av: Robert Collin

Publicerad:
Uppdaterad:

Dubbfria däck har usla vägegenskaper i sommarvärme visar nytt test

Precis som sommardäck blir halkiga på vintern, är faktiskt dubbfria vinterdäck precis lika olämpliga på sommaren.

– Gummit är för mjukt för mjukt för sommarvägen och viker sig helt enkelt mot underlaget, säger Mattias Palmgren, produktchef på Continental.

Taxiföraren ute på Arlanda kör gasbil och använer vinterdäck utan dubb, allt för miljöns skull. Problemet är att han inte bytt till sommardäck, trots att det är långt in i juni och trettio grader varmt.

– Det är året-runt-däck, säger han. Inte vinterdäck.

Han pekar på däcksidan.

– ”M+S", hmm, någonting och sommar.

Fast M+S är engelska och betyder "Mud and Snow", slask och snö, typ. Definitivt inte "någonting och sommar"!

Dubbfritt vanligare

Han är inte unik. Vinterdäck på sommaren lär bli allt vanligare.

Vad många inte känner till är att vägegenskaperna försämras radikalt i sommarvärme och på sommarväglag. Därför arrangerade däcktillverkaren Continental en provkörning på Kör-övningsbanan Gillinge nyligen.

Man lät alldeles vanliga bilister provköra på regnvåt bana med likadana bilar men med olika däck. Nya sommardäck och slitna, men fortfarande lagliga sommardäck, och nya fina dubblösa vinterdäck.

Älgtest på bana

Bilisterna fick köra genom en kurva och genom en undanmanöver, typ klassiska Älgtestet i allt högre hastighet tills däcken inte klarade greppet och gummikonerna for åt alla håll.

– Det här borde alla få prova redan under körkortsutbildningen, säger Fredrik Johansson, 21, från Svartbäcken norr om Stockholm när han sladdat av banan med de superhala vinterdäcken.

– Jag förvånades verkligen över att de dubbfria vinterdäcken var så halkiga, sa en skärrad Britt Löf, 52, från Upplands Väsby.

Mattias Palmgren ger testdeltagarna helt rätt i deras slutsatser:

För mjuka för sommaren

– Det som gör de dubbfria däcken bra på vintern är dels det mjuka gummit som håller sig mjukt i kylan, dels den så kallade sajpningen, alla små spår som är skurna i gummit. Det gör att däcket kan följa och greppa det kalla hala underlaget. Men det mjuka sajpade gummit är samtidigt det som gör dem dåliga på sommaren. Gummit är för mjukt för sommarvägen och viker sig helt enkelt mot underlaget. Då tappar det snabbt allt grepp.

Det är riktigt farligt när man måste bromsa kraftigt eller göra en plötslig undanmanöver.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN