Renault Clio RS provkörd: Busig smällkaramell!

Av: 

Johannes Collin

Bilar

Clio RS tar inga genvägar till sportkänslan

Liten, snabb och rolig. Nya Renault Clio i RS-utförande är en riktig smällkaramell. Med 200 hästkrafter, dubbelkoppling och ett chassi som är perfekt avstämt är Clio RS en bil som fungerar lika bra till och från jobbet som på racerbanan.

Det hällregnar i Sierra Nevada, bergsområdet i södra Spanien. Vägen har till och med spolats bort på sina ställen. I många bilar hade provkörningen på de kurviga bergsvägarna varit rätt värdelös – i Renaults nya lilla busbil gör det ingenting. Vare sig plötsliga gropar i asfalten, en decimeter vatten på vägbanan eller snor­halka i kurvorna berör Clio RS.

Många biltillverkare har ett standardknep för att göra en bil sportig: stenhård fjädring. Resultatet blir ofta bilar som möjligen är snabba rakt fram men som blir oharmoniska och svårkörda. De känns ofta bonntrimmade.

Clio RS är snabb rakt fram men den mjukare mer påkostade fjädringen och ett helt annat tänk när det gäller chassit gör bilen lugn och förtroendeingivande även när vädret är ovanligt surt för årstiden uppe i de Andalusiska bergen.

Harmoni och balans

Inte långt härifrån, i Granada, ligger det 600 år gamla ­moriska palatset Alhambra. Ett helt fan­tastiskt palats byggt enligt den muslimska tanken att allt återspeglar sig och att allt måste vara i harmoni. Och för att översätta muslimsk tro till bilspråk – det räcker inte med hård fjädring för att göra en bil sportig, det blir ingen harmoni då.

RS står för Renault Sport. Clio RS byggs i Renaults gamla fabrik i Dieppe i Normandie vid franska Atlantkusten där Renault tillverkat Alpine-modeller sedan slutet av 1960-talet. Här tillverkas även storebror Mégane RS som också är ett under av körglädje och harmoni och dessutom ett antal riktiga racerbilar och formelbilar.

Det hör till traditionen att varje generation Clio finns i en sportigare version och nya Clio (fjärde generationen) har knappt hunnit landa innan RS-versionen släpps. Dessvärre får vi i Sverige vänta på att köpa bilen till efter sommaren, men den som väntar på något gott …

Fin långfärdskomfort

Nya Clio är ett lyft jämfört med föregångaren. Bilen är lite större (på gott och ont), den har högre kvalitetskänsla och ger överlag mer bil för pengarna.

Standardversionen är franskt mjukt fjädrad och långfärdskomforten är fin. Clio RS är bara aningen mer fast fjädrad och trots de breda lågprofildäcken är bilen fortfarande ganska tyst. Och det är lite av grejen med Clio RS, det ska gå att använda bilen året runt till vardags. Den som vill vara lite värre och kör på bana då och då väljer extrautrustningen cup-chassit som bland annat har hårdare fjädring för att passa ­bättre på bana. Men, inte heller med cup-chassi blir bilen stenhård eller speciellt obekväm.

Den 1,6 liter stora turbomotorn är samma som sitter Nissan Juke Nismo, som vi körde i förra numret av Bil. I Juke Nismo kändes motorn trött på låga varv och det krävdes mycket växlande för att hålla farten på bergsvägarna. I Clio RS är motorn omprogrammerad. Den ger fortfarande 200 hästkrafter men är klart starkare på lägre varvtal. Det blir en del växlande även i Clio RS men det tar den snabba dubbelkopplingslådan hand om.

Dubbelkopplingslådan tillåter också att Clio RS har ”launch control” som ger optimal start från rödljuset, det är bara att hålla full broms och full gas samtidigt och när du släpper upp bromsen hugger kopplingen direkt. Efter 6,7 sekunder med full gas är du uppe i hundra kilometer i timmen.

Välj ditt motorljud

Det finns tre olika program att välja på när du kör Clio RS; Normal, Sport och Race. Normal-läget är lugnast med mjukare växlingar och lättare styrning. Sport-läget snabbar på växellådan, gör styrningen lite tyngre och gaspedalen blir mer på hugget. Och dessutom öppnas en ventil som släpper in mer mysigt motorljud i kupén.

Och nöjer du dig inte med det riktiga motorljudet i din Clio RS kan du via stereon och bilens högtalare få bilen att låta som en Renault Alpine A110, Renault R8 Gordini eller flera andra fräna motorljud. Barnsligt men lite kul!

I läge Race är allting ännu mer på alerten och dessutom är anti­sladdsystemet avstängt och vill du växlar du helt manuellt med paddlarna vid ratten. Paddlarna är en av få dåliga punkter på Clio RS. De sitter fast på rattstången och följer inte med ratten när man svänger och det gör ingenting men paddlarna är så små och ­korta att jag har svårt att hitta dem i tvära hårnålar.

Och i hårnålarna, när det svänger vänster, uppenbaras en annan dålig sida – sikten snett framåt vänster. Vindrutestolpen är ganska smäcker men lutningen gör att den skymmer sikten, till exempel en hel Land Rover Defender med släpvagn som plötsligt dyker upp bakom stolpen.

Utöver de två missarna finns få dåliga punkter i Clio RS och det är en bil man snabbt blir förtjust i och som ger ett starkt habegär. Priset är inte bestämt än men väntas bli 220 000 kronor. Mycket pengar för en småbil – men så är också Clio RS mycket mer än en vanlig småbil.

Vill du läsa mer om små heta GTI-bilar så missa för allt i världen inte senaste numret av Bil! Volkswagen Golf GTI, Audi S3 testas hårt och vi provkör lilla Peugeot 208 GTI!

ANNONS

Tävla om bensinpengar och byt bilförsäkring!

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar