En långkörare på verkstaden

Publicerad:
Uppdaterad:

”Bilen går som en påse nötter” – nu vill Toly häva köpet

Foto: Toly Rexhajs Chevrolet blev en långkörare på verkstan

Toly Rexhaj i Kallinge, Blekinge, trodde att han hittat den perfekta bilen för långpendling. I ­stället blev hans nya, diesel­drivna Chevrolet ­Captiva en långkörare på verkstan.

– Nu är jag så trött på det här att jag vägrar hämta ut bilen från verkstan, säger han.

Bekymren med Toly Rexhajs Chevrolet Captiva 2,2D 4WD började i samma ögonblick som han hämtade ut den.

– Hade tillfälligt parkerat bilen 150 meter från verkstan. När jag skulle åka iväg vägrade bilen starta, berättar Toly.

Bilen lämnades in till återförsäljarens verkstad för byte av startmotor. Dessutom noterade Toly att ett luftgaller var skadat.

– Jag fick åka omkring i en demobil i väntan på att de skulle fixa bilen. Det tog två och en halv vecka.

När bilen sedan började användas på allvar upptäcktes det fel som blivit den verkliga långköraren och som nu är roten till en tvist mellan Toly Rexhaj och återförsäljaren.

– När jag började köra landsväg upptäckte jag att motorn hackar och hoppar i farter från 100 till 130 kilometer i timmen.

Upptäckte oljesöl

Bilen lämnades åter in på verkstaden som dock inte hittade något fel.

När bilen lämnades in för byte av vinterdäck hände ytterligare något märkligt.

– Jag upptäcker oljesöl under bilen. Bilen stod på verkstan två gånger i två dagar vardera innan läckan var fixad.

Väl ute på vägen märker Toly, som själv är bilmekaniker, att problemet med den orena motorgången förvärrats.

– En dag stannade motorn plötsligt. Som tur var gick den igång igen.

Captivan började nu även bli svårstartad. Samtidigt började instrumentbrädans motorlampa tändas under körning.

Nya verkstadsbesök följde, bland annat byttes motorns egr-ventil ut. Men ingenting hjälpte.

Motorn dog på autobahn

Under verkstadsbesöken fick Toly låna demobilar av återförsäljaren.

– En gång var det en exakt likadan bil som jag själv har. Jag märkte direkt skillnaden mot hur motorn i min bil går och hur ett normalt exemplar ska bete sig.

Verkstadens nästa åtgärd blev att ladda ned ny mjukvara till motorstyrningen.

Med nyväckt optimism begav sig Toly Rexhaj ned till Tyskland.

– Det slutade med att motorn bara dog på Autobahn.

Efter diverse palaver kontaktar tyska polisen motororganisationen Adac som kommer till undsättning och till slut får igång bilen.

– Lyckas till slut jag ta mig hem till Sverige. Bilen går som en påse nötter och jag får veta att det varit fel på den nyinstallerade mjukvaran.

– Nu har de beställt en ny kabelmatta till motorn, men dessa finns inte att få tag på. Har väntat i ett halvår.

”Famlar lite i blindo”

På försäljningsstället Autoverkstaden i Karlshamn hävdar vd:n Sven-Olof Carlsson att de gjort allt för att hjälpa Toly.

– Sådana här saker är alltid tråkiga för både kunden och oss. Men man famlar lite i blindo när det gäller fel som uppkommer sporadiskt. Om felet finns där hela tiden är det lättare att sätta fingret på det. Men då är det tur att det finns bra garantier på bilen. Dessutom har kunden alltid fått låna bil gratis av oss när bilen varit inne, säger Sven-Olof Carlsson.

Han förnekar dock att verkstaden känt till felet från början.

– Kunden har påstått att felet varit under längre tid men det var först i januari i år som problemet framkom när vi provkörde.

– För att åtgärda ett fel måste man först hitta det. Och när man väl gjort det har man tre gånger på sig att åtgärda felet.

Toly Rexhaj har en annan ­version av det inträffade.

– Felet har de känt till hela tiden. Och de har haft betydligt fler än tre gånger på sig att rätta till det. Jag vill ha det till att bilen varit inne sex-sju gånger, säger han och tillägger att han nu är så trött på bilen att han vill ha ny bil eller så får de häva köpet och betala tillbaka pengarna som han lagt på den.

– Jag vill att de byter bilen helt. Jag har inte lagt 330 000 kr för en skrotbil som inte funkar.

Följer riktlinjerna

Bilfirman å sin sida står fast vid att de fortfarande har tid på sig att rätta till felet. Först om inte det går kan man tänka sig andra lösningar och då kommer man att följa branschens riktlinjer.

– Men det har inte varit upp till diskussion vad jag vet. Och då finns det ju regler kring det som Konsumentverket tagit fram, för hur man ska räkna ut vad det är rimligt att kunden betalar. Bilen har ju gått en hel del mil, säger Sven-Olof Carlsson.

Ett argument som Toly Rexhaj tar med ro.

– Jag har sju mil till jobbet, så det är inte konstigt att det blir mil på bilen. Tror att det är runt 6 000 mil.

Samtidigt berättar Sven-Olof Carlsson att det verkar som om verkstaden till slut hittat felet.

– Vi har gjort en åtgärd på bilen och nu håller vi på och testar. Vi har provkört hyfsat många mil och felet har inte kommit tillbaka. Vi kommer att kontakta kunden när vi är helt säkra.

Ulf Laveborg

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN

MER OM MIN BIL