Dyraste Volvon firar 30-år i livet

1 av 23
MOTOR

För tre decennier lanserades den som Volvos dyraste modell någonsin.

Nu firar den italienska göteborgaren 30 år i livet.

Vilken är din favorit-Volvo – genom tiderna?

När Volvo i december 1985 lanserade 780-modellen var det för att på allvar placera sig i lyxsegmentet, framför allt på exportmarknader som USA och Japan. För att verkligen lyckas tog man hjälp av det anrika italienska designhuset Bertone som fick i uppdrag att rita en coupémodell baserad på tekniken från 700-serien.

– Med 780 kan vi erbjuda en elegant långfärdsvagn med en personlig design, exklusiva detaljlösningar och ett unikt motorprogram med betoning på komfort, sade Volvo Personvagnars marknadsdirektör Carleric Häggström då om den nya bilen.

Monterades i Italien

Drivlina och chassikomponenter tillverkades i Göteborg och skeppades till Turin, Italien, där de monterades i de Italien-byggda karosserna.

Interiört lyxen påtaglig. Paneler i ädelträ och läderklädsel tillgänglig i två kontrasterande färger, precis standardutrustningen var väl tilltagen. Elmanövrerade stolar, fönster, backspeglar och taklucka. Precis som låsningsfria bromsar, automatisk nivåreglering och, håll i er nu, mikroprocessorstyrd stereo.

Kostade som billigaste XC90 gör i dag

Vid introduktionen lanserades Volvo 780 med en sexcylindrig turbodiesel, och senare tillkom såväl en fyrcylindrig turbomotor samt en större V6:a.

Mellan 1985 och 1990 tillverkades 8 518 bilar och sista året kostare den 315 200 kronor. Det gjorde modellen till den då dyraste Volvon genom tiderna och motsvarar i dagens penningvärde 471 000 kronor. Lite billigare än den billigaste XC90:n som springer lös på 489 900 kronor.

Vilken är din Volvo-favorit genom tiderna? Rösta nedan – eller kommentera i fältet!

ARTIKELN HANDLAR OM

Volvo

Motor

Bilar