Tas ur produktion efter dödliga testet

Av: 

John Edgren

Nissan

Efter mer än 4 000 dödsfall på fem år drar Nissan in sin mexikanska modell.

Krocktestet blev spiken i kistan – se när bilen kollapsar runt föraren

– Jag tror att det här är det sämsta resultat som jag någonsin sett, säger David Ward på Global NCAP.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på FacebookHar du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla här

Global NCAP ville demonstrera hur stor skillnaden kan vara mellan två sedaner som kommer från samma tillverkare, men är producerade i olika länder. Modellerna de valde var USA-tillverkade Nissan Versa från 2016, och Nissan Tsuru från 2015, producerad i Mexiko.

Testet i Virginia skedde med 50 procents överlappning där respektive fordon färdades i 64 km/h. Data från kollisionen visade att föraren i Tsurun med all sannolikhet skulle ha dött. Föraren i Versan, som var utrustad med krockkuddar, skulle dock ha undkommit med relativt lindriga skador.

En av de sämsta någonsin

– Jag tror att det här är det sämsta resultat som jag någonsin sett. Siffrorna för huvudskador på dockan i Tsurun gick utanför vår mätbara skala – likaså för skador på underbenen. Samtidigt skulle föraren i Versan bara ha ådragit sig lätta knäskador – det är allt, säger David Ward, generalsekreterare på Global NCAP.
Nissan verkade redan på förhand veta vad utgången skulle bli. För dagen innan testet meddelade tillverkaren att Tsuru kommer tas ur produktion i maj nästa år – och det är förmodligen inte en dag för tidigt.

4 000 döda på fem år

Bilen bygger på en design från 1992, och mellan åren 2007-2012 var modellen inblandad i mer än 4 000 dödsfall. I ett test av Latin NCAP fick Tsuru noll stjärnor av krockinstitutet.
Global NCAP poängterar dock att deras senaste test inte var specifikt riktad mot Nissan, vars USA-tillverkade modell faktiskt visar att man kan producera en prisvärd bil som samtidigt är säker. Krockinstitutet vill rikta lampan mot att många tillverkare säljer modeller med ”noll NCAP-stjärnor”. Ett exempel är Renault Kwid, en kompakt SUV utan krockkuddar som nyligen lanserades i Indien.
– Vi kan inte förstå varför så många tillverkare låter bli att tillföra samma saker som funnits tillgängliga i mer än 20 år i Europa och Nordamerika? De säger att de följer de lagar som råder på respektive marknad, men det räcker inte, säger David Ward.

ANNONS

Spara pengar och slipp krångel - jämför och byt till en bilförsäkring med bra pris och villkor. Gör det bara.

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Nissan

Bilar

MER OM MIN BIL

Bilarna som är farligast i en krock

Efter krockarna: Se de säkraste bilarna

En av 30 bilmodeller hade bra ljus i testet

Suvtest: Klockren vinnare – ”ingen kommer i närheten”

Volvos succé – kan bli årets bil

Test: Vi korar Sveriges bästa elbil

Rapport: Lyxmärken är de värsta fuskarna

VW Golf mot 7 vassa utmanare – den här ska du välja

Gör succé i världen – men tappar i Sverige

Fem bränslesnåla småbilar du ska satsa på – och fem som du ska undvika

TEST: Bästa och sämsta sommardäcken

Privatleasa elbil – bästa valen under 3 000 kr

Varning för de livsfarliga bilarna

Småbilstest: Här är den lite oväntade vinnaren

Bästa och sämsta privatleasingvalen

Stort elbiltest: Fyra kärror testade – den vinner solklart

”Man kan nästan tro att det är en Tesla”

Lista : Säkraste begagnade bilarna

16 suvar i jättetest – här är vinnarna

Begtest: Se upp med populära suven – har höga milkostnader

Förnybart bränsle gör dieselbilar renare

Crossover-bilen – en mix som går hem

10 småbilar i stort test – oväntad vinnare

Tuffaste vintertestet av elbilar – de klarade kylan