ROND 1: ÄGA

Ford Focus körglädje står sig i konkurrensen och är den klart roligaste bilen i Golfklassen, dessutom med den bästa rullkomforten. Opel Astra står för ett grundtryggt chassi som aldrig lämnar föraren i sticket. Men varför inte släppa in barnfamiljen? Passagerarkudden kan inte kopplas ur.
Ford Focus körglädje står sig i konkurrensen och är den klart roligaste bilen i Golfklassen, dessutom med den bästa rullkomforten. Opel Astra står för ett grundtryggt chassi som aldrig lämnar föraren i sticket. Men varför inte släppa in barnfamiljen? Passagerarkudden kan inte kopplas ur.

Bilar

Även om de flesta bilarna i Golfklassen säljs med 1,6-litersmotorer har vi den här gången valt att testa med tvålitersmotorerna. Opel har ingen vanlig tvålitersmotor, därav vårt val av 1,8-litersmotorn.

Med större motor är bilarna också lite bättre utrustade än de billigare syskonen med mindre motorer.

Och priset blir självklart högre.

Prisspannet sträcker sig från 164?900 kronor (Peugeot 307) till 209?400 kronor (Seat Toledo).

Om man som köpare betalar så bra har man också höga krav, inte minst på ekonomin.

Ta förbrukningen. Alla tillverkare uppger 0,7 eller 0,8 som förbrukningssiffra. Men vårt test visar att det aldrig räcker.

Här sög bilarna i sig mellan 0,88 och 1,01 liter per mil, utan buskörning.

Opel, Skoda och VW Golf drog minst. Seat mest – men den var försedd med automatlåda.

Vi redovisar dock tillverkarnas förbrukningssiffror som vanligt i faktarutorna.

När det gäller andrahandsvärdet är det bara Seat som utmärker sig negativt. Eftersom det är osäkert om den nya spanska bilen ska bli flip eller flop, så garderar vår bilhandlarpanel sig.

Kanske misstar de sig. Men facit får vi först om några år.

Nya Citroën C4 har ett lågt inköpspris. Och normala driftkostnader. Men höga reservdelskostnader.

Seat är utan jämförelse testets dyraste bil att äga, medan gamlingen Peugeot 307 fortfarande är billigast.

Milkostnaden för bilarna i Golfklassen ligger på 30–34 kronor per mil. Toledo, däremot, drar drygt 41 – mellanklasskostnad.

Ford Focus utmärker sig med låga driftkostnader och billig service. Precis som Opel Astra 1,8, som har lägst servicekostnad av alla. Men vad hjälper det när Opels reservdelskostnader är så höga.

Skoda är inte längre billigast. Nya Octavia har i stället hamnat bakom en del konkurrenter i kostnadshänseende. Peugeot 307, till exempel.

307:an har billiga reservdelar, lågt pris, billig försäkring och toppar med 3?000-milaintervall för servicen.

Och Golf? Ja, den är (som vanligt) snudd på dyrast. Men servicen är numera hyggligt billig.

Att äga

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

ANNONS

Snabba leveranser & 1300 monteringspartners - Beställ vinterdäck tryggt och enkelt hos Dackonline!

Extern länk från Dackonline SE

Beställ här!

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Biltester

MER OM MIN BIL

ROND 5: SÄKERHET

TEST 2005: Golfklass

ROND 3: KOMFORT

ROND 4: UTRYMMEN

ROND 2: ATT KÖRA

ROND 6: KÄNSLA

Bästa kombiklippen

”Tråkmodellen” som är stekhet på Blocket

Opel Astra 1,7 Ecoflex

Stjärnan i Golf-klassen

Golfklubben får tillökning

TEST 2005: GTI-bilar

Hela listan: Bilarna som är för farliga

Tråkmånsar och doldisar - då kan du göra fynd

Hela listan – 72 bilar som döms ut

Här är säkraste och snålaste nya bilarna

Bästa bilarna – hela listan

Här är kombin som ger mest för pengarna

Här är årets familjebil

Focus med plats för fyra

Här rullar Årets familjebil

Trekamp: Ny stjärna i golfklassen

Gör semesterresan mer spännande

Här är vinnaren i Golfklassen