Bugatti Veyron: Se världen i 400 knyck

MOTOR

"Som att sitta på en flat sten som surfar på vattenytan"

1 av 8 | Foto: Bugatti Veyron har fascinerat i åratal. Nu är den här – och vi har provkört. Det blev en svindlande resa – i 400 knyck.

Att köra i 400 km/tim innebär att färdas 111 meter i sekunden!

400 är inte bara alldeles fruktansvärt fort.

400 är också den utlovade toppfarten för Bugatti Veyron.

Och nu är det jag som sitter här, bakom ratten i den mest fantastiska – eller vansinniga – bil som skapats.

Bugatti Veyron, 1001 hästkrafter och över 400 km/tim.

Det betyder att den är starkare och snabbare än alla dagens Formel 1-bilar. Det är äntligen upp till bevis, Bugattiprojektet har försenats gång på gång, men nu gäller det att bevisa för omvärlden att man byggt den snabbaste serieproducerade (nåja) bilen någonsin.

Platsen är VW:s testbana Ehra-Leissen. Det är varmt, luften är klibbig och banan fortfarande regnvåt.

Två grader – perfekt

Bugattigänget är noga med vinkeln på bakvingen. Två grader skall ge tillräckligt marktryck och därmed bra kursstabilitet även på blöt bana.

Ehra-Leissen har två branta, bankade kurvor i ändarna. De ser värre ut än vad de är, man kan lätt hålla 220 km/tim genom dem.

Men så lätt är det ändå inte.

Varje gång det är dags för toppfartstest får Bugattiföraren en checklista att gå igenom. Dessutom får han en extra nyckel. I tröskeln, nedanför förarstolen, finns nämligen ett andra tändningslås. När man vrider om nyckeln lyser det i displayen framför; ”Topspeed” i eldskrift. Bugattin är skarpladdad. Det som sker när man vrider om extranyckeln är att de främre luftintagen på sidorna stängs, bakvingen lägger sig platt – och det kanske viktigaste: elektroniken går in i ett avancerat övervakningsläge.

Den kollar det mesta, inte bara temperaturer och tryck utan även rörelser i chassi, med mera. Skulle minsta störning noteras går bilen omedelbart över till ”Handling mode”. Det vill säga att luftintagen fram öppnar och bakvingen svänger upp. Eller också skruvar det avancerade maskineriet helt enkelt ner effekten på sig själv.

Nu är det dags.

Klimatanläggningen är boven

Jag biter ihop – kör – men når bara 398 km/tim! 400-vallen klarade sig igen. Den här gången är det inte Bugattins fel, det är den påslagna klimatanläggningen som stjäl runt fem km/tim av toppfarten!

Ett försök till.

Och nu går det. Bilen skjuter iväg som om den tappat kontakten med backen. Det känns nästan som att sitta på en flat sten som surfar på vattenytan. Overkligt.

Ändå sker allt så odramatiskt. Bugattin spårar perfekt och behöver ingen korrigering. Lätt som en plätt – och ändå så fort, 400-strecket är passerat.

Bugattis löfte om toppfarten är alltså sant. Problemet är bara att i den farten drar Veyron en liter per kilometer. Vilket betyder att man måste tanka var tolfte minut!

Fakta/Bugatti Veyron 16.4

Bernd Ostman ([email protected]),Robert Petersson ([email protected])

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Biltester

Bugatti