Husaberg kung i kurvorna

Av: 

Johan Ahlberg/Fastbikes.se

Bilar

Supermotorn FS570 provkörd

Mitt under högsommaren bar det av till Igualada i norra Spanien där jag var inbjuden att delta i den internationella presentationen och provkörningen av Husabergs 2010-modeller. Bland annat presenterades den efterlängtade supermotorn, FS570, som jag provkörde på den läckra asfaltsbanan.

FS570 är in grund och botten baserad på den revolutionerande enduromodellen som lanserades förra året, som nu tar den det nya konceptet från skogen till asfalten. Nu är det äntligen dags för mig att dela med mig av mina intryck från den heta provkörningen av FS570. Och närmare värmeslag var det länge sedan jag var...

Dubbla oljepumpar

Motorn startas med elstart och kick finns inte överhuvudtaget. Däremot finns dubbla oljepumpar, där den ena trycker in olja i cylinder och topp, och den andra som suger tillbaka oljan från toppen till växellådan.

 Växellådan är sexstegad och mycket distinkt och lättjobbad. Kopplingen från Magura manövreras hydrauliskt och är av flerskivig, våt modell. Reglaget för kopplingen är av så kallad Flex-modell vilket betyder att det går att föra fritt framåt närmare 90 grader, vilket minskar risken för att det brister vid en marksyning. Kopplingen är mycket lättmanövrerad och blir tillsammans med växellådan en väl fungerande helhet som främjar snabba varvtider på krävande banor.

 Följsam fjädring

Fjädringen, både fram och bak är följsam och jobbar fint över sin slaglängd, även då jag landar efter en mindre flygtur.

Sadeln är fast och smal men erbjuder trots detta en helt okej komfort. Körställningen är upprätt och passar perfekt för aktiv körning. 

Sammantaget är FS570 en sjukt rolig motorcykel. Motoreffekten är fullt tillräcklig för att jag ska få upp ett hyfsat tempo efter några inledande ”lära-känna-banan-varv” där jag provar olika spår och programlägen för motorstyrningen.

HUSABERG FS570-2010

Pris: 102 500 kronor Motor: 1-cyl, 4-takt, 565,5 cm

Effekt: Anges ej

Vridmoment: Anges ej

Transmission: 6 Växlar, kedja

Torrvikt: 117 kilogram

Sadelhöjd: 895 mm.

Kommentar: Husabergs nya supermotomodell lämpar sig bra för såväl den glade motionären som VM-föraren.

PLUS

Suverän insprutning. Oerhört lättkörd, stabil och lättsvängd

MINUS

Prislappen

ANNONS EXTERN LÄNK

Se över dina möjligheter till ett billån: Ansök om upp till 600 000 kr utan säkerhet genom Lendo.

Lendo

Start
Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Motorcyklar

MER OM MIN BIL

Besten från Triumph har fått längre gaddar

Honda CBR600F gör comeback

Glidare på japanskt vis

V70-knäckaren VW Passat – 0,20 l/mil & 50 km eldrift

En båge med klös

Smidig allroundhoj

Aprilia bäst på banan

Coolt koncept blir verklighet

Så köper du begagnad MC

Provkörd: Kawasaki ZX-10R

”Japanerna på rätt väg”

En stöt i terrängen

40 000 kr: Kawasaki Z750 2004

Gubbstämpeln är borta

KTM 125 Duke – vuxen ungdomshoj

Avklädd Suzuki

Kolla det här före mc-köpet

”För barnen är de rena drömbilarna”

Lanserar start/stopp med automatväxellåda

Tre hjul är fler än två

Smidig lättviktare som inte gör bort sig

Skön och städad lortgris

Renault Clio RS provkörd: Busig smällkaramell!

Opel Astra praktisk i ny kombikostym