Det stora kombikriget

avErik Gustafsson

Publicerad:
Uppdaterad:

Nu utmanas Volvo V70 om kungatronen

1 av 4
Nya Ford Mondeo kombi.

Det pågår ett dolt krig på den svenska bilmarknaden.

Än så länge är Volvo V70 Sveriges mest sålda bil, men många vill åt köparna och därmed kungatronen.

Nu kraftsamlar både Ford och Volkswagen för attack – och målet är att sänka hela svenska bilindustrin.

Motorista har provkört utmanarna!

Trots hela sju år på nacken är fortfarande Volvo V70 svenskens definitiva favoritbil. Åtminstone just nu. Trots att Volvo menar att de ska behålla nuvarande 20 procents marknadsandel i Sverige finns det hungriga vargar som länge spanat in sitt byte. Och nu är det dags för attack.

Både Ford och Volkswagen lanserar nya Mondeo och Passat samtidigt. Två bilmodeller som båda spelar på säkerhet, komfort och utrymmen – och med effektiva dieselmotorer, automatlåda och fyrhjulsdrift är de som skräddarsydda för Sverige och den svenska bilköparen. Vem kommer då gå vinnande ur det stundande kombikriget? Vi ställer de nya utmanarna mot veteranen.

Det finns ett problem med Passat

Volkswagen Passat bryter inte ny mark när det kommer till designen. Utseendet förändras försiktigt, även om just grillen vuxit sig betydligt bredare och glansigare. Nyheterna sitter däremot under skalet. När förra generationsskiftet mer var av en ordentlig uppdatering av dåvarande komponenter är nya Passat hundra procent ny. Det vi inte ser under skalet är den flexibla plattformen MQB som såväl VW Golf som Skoda Octavia och Audi A3 också baseras på. Plattformen har gjort att Passat Sportscombi (som kombimodellen bytt namn till) är fyra millimeter kortare än utgående modell, men samtidigt att axelavståndet vuxit sju centimeter. Och vinnarna är de som sitter i baksätet. Benutrymmet har helt enkelt blivit mycket bättre.

Det finns dock ett problem med nya Passat. Även om den är ny så syns det inte. Och frågan är om det ger kunderna tillräcklig nybilskänsla.

Mondeo helt ny

Annat är det i Ford Mondeo, speciellt för de tidigare Mondeo-förare. Trots att modellen som nu lanseras redan är två år försenad, på grund av fabriksflytt, är skillnaden gentemot föregångaren närmast gigantisk – och det syns. Interiört är fingertoppskänslan inte lika fin som i Passat, men betydligt bättre än tidigare. Den breda mittkonsolen domineras av den rejäla pekskärmen, men knapparna upplevs olustigt små. Däremot är framstolarna väl tilltagna och visar på Mondeos främsta egenskap: komforten. Här utklassar Mondeo det mesta i klassen med en närmast enastående låg ljudnivå och behagligt mjuk och följsam fjädringskomfort. Samtidigt är chassit piggt med bra respons i styrningen. Ett mycket gott betyg i ronden där nya Passat å sin sida överraskar med en förvånansvärt hög ljudnivå i kupén, speciellt med de 18-tumshjulen som satt på provkörningsbilen.

Säkerhet trumfkort

Hur står sig då nykomlingarna mot Volvo V70? Så pass bra att Volvo lär svettas ordentligt just nu. Det dröjer fortfarande innan nya Volvo V90 kommer ut på marknaden och fram till dess har V70 inte mycket att sätta emot det nya motståndet. Och fram till dess att samtliga bilar står redo för test på svensk mark går det att läsa Robert Collins Passat-test här och hans test av nya Ford Mondeo här.

Volvo är inte heller längre ensamma med att kunna stoltsera med säkerhetsfinesser. Nu har såväl Mondeo och Passat som V70 automatiskt nödbromssystem som standard, men inte ens nya Ford kan mäkta med teknikutbudet som Volkswagen rullar ut. När Mondeo erbjuder parkeringsassistans och adaptiva LED-strålkastare gör Passat likadant – plus massa mer. I tysken finns Emergency assist som med hjälp av den adaptiva farthållaren och styrassistenten automatiskt bromsar ner bilen och styr in till vägkanten om föraren verkar ha somnat eller blivit sjuk. Till det finns halvautomatisk parkeringsassistans för släpvagnar och kameror med 360-graders synvinkel runt bilen.

Välutrustade storsäljare

De många tillvalen gör Passat till klassens mest teknikspäckade bil – men då kostar det också dyrt. Grundpriset på 293 000 kronor stiger snabbt. VW tror själva att storsäljaren är fyrhjulsdrivna, automatväxlade och 190 hästkrafter starka 2,0 TDI GT för 332 900 kronor.

Ford Mondeo är något billigare. Grundpriset är 253 500 kronor, men precis som VW tror Ford att dyrare versioner säljer mest. Till en början väntas suget vara efter 2,0 TDCi med 180 hästar och automatlåda för 310 500 kronor – men när fyrhjulsdriften introduceras under nästa år tar den över storsäljarhatten med ett merpris på 13 000 kronor.

Volvo V70 har ett instegspris på 284 000 kronor – önskas fyrhjulsdrift, automatlåda och utrustning enligt tjänstebilsspecifikation hamnar prislappen på 364 500 kronor.

Volkswagen vill bli störst

Volkswagen har som mål att 2018 bli världens största biltillverkare – och då räknas även den förhållandevis lilla svenska bilmarknaden som livsviktig. Passat är ett steg på vägen – och som det är nu kan varken Ford Mondeo eller Volvo V70 hindra dess framfart. Produkten Passat må vara ospännande bil – men paketet är mer komplett än någonsin.

Volvo, om ni fortfarande vill vara svenskens favorit gäller det att lägga på ett kol. För Ford tog nyss hand om titeln som klassens komfortkung.

Mer om Ford Mondeo, Volkswagen Passat och Volvo V70 går att läsa på Aftonbladet Bil.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar