Robert Collin chattade direkt från Detroit

MOTOR

Läs läsarnas frågor om bilsalongen

   Robert Collin säger: Hej, nu är jag på plats. Sitter på hotellet i Detroit. Klockan är åtta på morgonen. Snön som föll i förrgår ligger kvar. Det är vitt och vackert. Då kör vi!

Roland säger: Hej Robert, jag är jättenyfiken på Volvos nya minsting. Har du hört nåt mer skvaller om den förutom det som står i din artikel?

   Robert Collin säger: Nej, jag tror ingen vet mer än det jag skrev i artikeln. Men det känns som om den kommer att bli en rätt fräck liten småbil.

Matte säger: Finns det några spännande nyheter från peugeot, saab och hyndai?

   Robert Collin säger: Peugot finns inte alls i USA och är aldrig med på några mässor här. Hos Saab var det ssorgligt lugnt. Det "nya" var 9-2X (Subaru Impreza) och jeepen 9-7X. Men det var inte där journalisterna stod och tittade.

Felix säger: Hej Robert. Hur såg det ut på Lexus fronten? Något kul?

   Robert Collin säger: Glömde säga: Hyundai visade upp sin nya Sonata, sin nya mellanklassbil. Fast den var ju inte heller riktigt ny. Lexus visade upp en läcker sportbil och den produktionsklara hybridjeepen RX330.

Pelle säger: GM SEQUEL=SAAB?. Jag tyckte att Sequel såg ut som en konceptSaab. Vad tror du om det? Jobbar det designers från Saab i Detriot kanske.

   Robert Collin säger: Jag tyckte väl inte den liknade en Saab direkt. Vätgaskonceptbilen Sequel från GM var stor och ganska formlös. GM påstår att de kommer att börja tillverkaa den år 2010. Men jag undrar.

Roland säger: Från det jag har läst/hört så är det mycket miljöfokus, men finns det några "riktiga" nyheter om teknikgenombrott eller nya drivkällor?

   Robert Collin säger: Helt rätt, det har varit mycket prat om miljö. GM första presskonferens var närmast patetisk när GM-cheferna bedyrade sitt miljöpatos. Men helt rätt igen, inte en enda riktig nyhet presenterades.

worm säger: Kommer ni att ändra era tester av däck efter PRAKTSKANDALEN med riggade däcksteter? I så fall hur?

Jag är förvånad att erat avslöjande inte har fått större genomslag...som du sa så rörde det sig mång miljon bellop. Bra jobbat.

   Robert Collin säger: Självklart måste vi se över våra rutiner. Men riktigt hur det ska gå till vet vi inte ännu. Problemet är ju att vi vill testa nyheterna och de finns aldrig i handeln i så god tid att vi hinner testa köpedäcken.

säger: Några nya "retro" modeller typ Mustang?

   Robert Collin säger: Den riktiga retrobilen var efterföljaren till Volkswaagen Beetle. Formerna känns igen. Men den nya konceptbilen - med namnet Ragster - är lägre och kantigare, men baseras fortfarande på förra generationen Golf. Räkna med produktion 2006.

Haddock säger: Har en allmän känsla att bilfabrikerna presenterar nästan bara konceptbilar nuförtiden? Har dom ingen koll på vad marknaden egentligen efterfrågar?

   Robert Collin säger: Hos den amerikanska bilindustrin är det total panik, när jänkarna köper mer och mer japanska bilar. Snart är inte ens varannan bil som säljs i USA amerikansk. Men visst visas det produktionsbilar också: muskelbilen Dodge Charger kan nog bli en riktig succé. Lite kanske för att påminna amerikanarna om USA:s storhetstid på 60-talet.

turture säger: Vad hände med SAAB 9-6X skulle det konceptet inte visas nu?

   Robert Collin säger: Nej. Saab kommer att visa den i Europa senare i år. Det vi fick se var den nya Subaru B9 Tribeca, som den nya Saaben ska baseras på. Tyvärr blev jag inte riktigt imponerad.

Roland säger: Du la ut ett par bildserier från Detroit på nya bilar (t.ex. Ford Fusion, VW Ragster, etc.). Kommer dessa bilar till Europa eller är dessa bara för USA marknaden?

   Robert Collin säger: Beetle blev ingen riktig succé i Europa - men en stormsuccé i USA. Jag gisar ändå att VW tar in den till Europa - av imageskäl. Mellanklassbilen Ford Fusion, som baseras på Mazda 6-teknik, är utvecklad enbart för USA. Den skulle inte ha en chans i Europa.

Haddock säger: Jag håller delvis med dig om vad du tyckte om "miljötalibanerna" och växthuseländet, men jag saknar ändå den riktigt miljövänliga bilen som är lika bra som stora bensinslukare - och som faller bilälskarna på läppen. När tror du den kommer?

   Robert Collin säger: Jag tror att de snåla bilarna med vanliga förbränningsmotorer, bensin eller diesel, kommer ganska snart nu. Alla som inte låst sig inser att etanol inte är en lösning, och att vätgasen fortfarande är väldigt långt borta. Självklart närmar sig tiden när även amerikaner måste välja små snåla bilar istället för V8:or, V10:or eller V12:or.

Johan säger: Hej! Undrar om merceders har presenterat någon ny spännande bil?

   Robert Collin säger: Mest spännande är väl nya jeepen M-klass. Fast så ruggigt spännande är den kanske inte. Till utseendet är den ganska lik den gamla. Den har plats för fem personer, inte sju, men dugligheten i terräng sägs ha blivit bättre.

chan2 säger: Här kommer en lite udda fråga som inte handlar om någon bil egentligen, utan jag undrar om man som privat person kan gå på bilmässan i Detroit vet du det?

   Robert Collin säger: En sak till om M-klass: Mercedes utvecklar hybridteknik tillsammans med GM. Den är ganska lik Toyotas teknik. Premiär 2007. Och vad gäller bilsalongen i Detroit: definitivt. Det brukar drälla in cirka en miljon amerikaner på mässan varje år.

   Robert Collin säger: Nu måste vi sluta. Jag ska ut och titta på bilarna. Och ärligt talat är det ganska skönt att den där miljonen jänkare inte dykt upp än. Vi journalister har gott om plats när vi vill titta på bilarna, och alla tekniker och även de högsta cheferna står där, beredda att prata med oss och förklara hur allt fungerar.

Moderator säger: Vi avslutar nu chattet. Tack alla chattare, och tack Robert.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar