Frälsare eller en ny Muller?

Av: Robert Collin

Publicerad:
Uppdaterad:

Collin: Fabriken behöver miljarder – annars blir det ingen produktion

1 av 3 | Foto: AP
Victor Muller.

I går såldes Saab till den blivande elbilstillverkaren Nevs, National Electric Vehicle Sweden. Som ska bli världsledande på elbilar.

Den första Saab 9-3 electric ska rulla ut från fabriken i Trollhättan nästa år. Eller senast 2014.

Ägaren till elbilskonsortiet heter Johan. Men det är taget. Som resten av hans namn. Nyfödd pojke på kinesiska landsbygden hette han Jiang Dalong. I dag kallar han sig Kai Johan Jiang.

Han har utbildat sig i Sverige, pratar svenska och har sedan 2006 företaget NBE i Sveg som ska tillverka etanol och el ur biomassa.

– Men priset på etanol är för lågt just nu, vi avvaktar med produktion tills priset stiger, har han sagt.

Han har en försöksverksamhet på sparlåga i Sveg men den stora investeringen som han ­pratar om, på tre miljarder kronor, dröjer.

Och under 1990-talet var han rådgivare åt ­Volvo i Kina. Det var då han kom i kontakt med bilindustrin.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

En man som inte börjar producera etanol i Sveg, för att priset är för lågt, ska i stället börja bygga elbilar i Trollhättan. För en sak är säker – det går inte att bygga elbilar med vinst. Inte på många år än.

Toyota, en av världens största och mest vinstgivande bilkoncerner, är ledande tillverkare av hybridbilar. Men Toyota bygger inte hybriderna för att tjäna pengar på kort sikt, de första tio åren såldes alla Toyotas Prius-hybrider med förlust. Man tillverkar hybriderna som ett alibi för sina betydligt törstigare stadsjeepar och pickuper. Och för att bygga varumärket.

Och bara den som har pengar som Joakim von Anka har råd.

Hybridbilar, som drivs både av en konventionell bensinmotor och av en elmotor är bilar som fungerar i vardagslivet. Även om de är dyra, och även om tekniken är både tung och skrymmande. Elbilar är ännu dyrare, och de har en räckvidd på tio, tolv mil.

Visst, den fina tanken är att de ska rädda världen. Men det gäller att folk köper dem också. I år kommer det att säljas runt 270 000 bilar i Sverige. Enligt prognosen blir 300 av dem eldrivna (under perioden januari till april såldes 100 stycken). Och så ser det ut i de flesta länder.

Elbilar är osäljbara utan enorma subventioner. Eftersom de är dubbelt så dyra som vanliga bilar, och mycket sämre på precis allting.

Men kinesiske Johan tror på idén. Och Saabs konkursförvaltare som valde att sälja till Johans företag. Och regeringen som av allt att döma har gett affären sin välsignelse.

Men om det var så kinkigt med ”skattebetalarnas pengar” när Saab drabbades av den globala bilindustrikrisen 2009, då ville ju regeringen inte gå in med en enda stödkrona för att rädda Saab, då undrar jag hur Johan ska klara sig om regeringen håller lika hårt i penningpungen den här gången.

Eller är det kanske annorlunda nu? ­Näringsministern Maud Olofsson sa ju 2009 att ”Volvo och Saab tillverkar fel bilar”.

Kanske är elbilar mer politiskt ­korrekt? Kanske är det i en kinesisk elbilsfabrik vi ska lägga våra skattepengar?

Jag bara undrar. För utan ett mångmiljardstöd lär Johan aldrig få i gång sin produktion. Utan skattebetalarnas pengar kommer inte en enda elbil att rulla ut från fabriken i Trollhättan. Varken 2013 eller 2014. Och inte blir det någon etanol i Härjedalen heller.

Det här ingår i köpet

Saab Automobile AB, med rättig- heterna för Saab 9-3 och Phoenix-­plattformen.

Saab Automobile Powertrain AB.

Saab Automobile Tools AB.

Samtliga aktier i det fastighetsbolag som äger anläggningarna i Troll- hättan.

Den nye ägaren för en dialog om att kunna för­värva ­hela varumärket Saab.

Saab Automobile Parts AB och rättig­heterna till Saab 9-5, som fortfarande ägs av GM, ingår inte i köpet.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN

MER OM MIN BIL