Ingen vill ansvara för dieseln som förstör

Av: Erik Gustafsson

Publicerad:
1 av 3 | Foto: David Bergström

Månader har gått sedan Kia och Bil Sweden larmade om diesel som förstör motorer. Men inget har hänt.

Sju bilmärken berörs – och kunderna tvingas betala.

Nu skyller alla på varandra, skriver Svenska Dagbladet.

Det var i höstas som Kia i ett brev uppmanade sina kunder att inte tanka diesel hos OKQ8. De upplevde att dieseln från dem satte igen bilarnas bränslefilter, något som i förlängningen ger en orkeslös bil som till slut inte startar över huvud taget. Men trots att det nu gått flera månader finns ingen lösning på problemet. Svenska Dagbladet rapporterar nu att läget är låst och parterna skyller på varandra. OKQ8 och Svenska Petroleum & Biodrivmedel Insititutet menar å sin sida att dieseln är felfri, medan Kia och branschorganisationen Bil Sweden hävdar motsatsen.

”Kan inte svara på det”

Enligt Svenska Dagbladet är det sju bilmärken som drabbas av igensatta filter, men av Hyundai, Kia, Volvo, Ford, Opel, Jaguar och Land Rover är det bara de två förstnämnda där generalagenten bekostar filterbytet. Hos övriga är det oklart vem som ska stå för bytet.

– Jag kan inte svara på det. Man måste kolla grundorsaken i varje fall, säger Bjarne Darwall, presschef på Volvo Personvagnar till Svenska Dagbladet.

”Uppfyller standarden”

Trots att OKQ8 menar att deras diesel uppfyller rådande normer och specifikationer valde man redan i höstas när problemet uppdagades att sänka halten av det förnyelsebara biobränslet RME från sju till fem procent. Något som alltså inte ska ha hjälpt att undvika problemet.

– Vår diesel uppfyller standarden EN5 90 som är en överenskommelse mellan tillverkare och bränslebolagen, säger Camilla Slunge Dowling, hållbarhetschef på OKQ8, till Svenska Dagbladet.

Se hela listan på vilka bilmodeller och motorer som drabbas av problemet hos Svenska Dagbladet.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN