Här är nya skandinaviska dieselhotet

Foto: Johner
Snart kan även dieselförbudet vara ett faktum i Köpenhamn.
MOTOR

Oslo har redan infört dieselförbud.
Nu kan Köpenhamn vara näst på tur.
– Det ligger i tiden, säger Bertil Moldén på Bil Sweden.

Både Oslo och Stuttgart har infört så kallat tillfälligt förbud mot dieselbilar.

Snart gäller troligtvis även dieselförbudet i ytterligare än skandinavisk stad – Köpenhamn.

Den danska huvudstadens borgmästare, Morten Kabell (EL) skräder inte med orden. Han vill ha färre dieselbilar.

”Förolämpar de döda”

38 000 personer i världen dör i förtid på grund av kvävedioxidutsläpp.

7000 personer i Europa.

Och bara i danmark dör årligen 540 danskar i förtid.

– Det är en förolämpning mot dem och deras familjer att de måste ha levt med det och dör i förtid, säger borgmästarn Morten Kabell till danska TV2 och fortsätter:

– Dieselfordon är bland de mest förorenade. Vi vill ha en ren luftzon, som i alla andra europeiska städer.

Det här är inte första gången som Kabell för fram det här förslaget om dieselförbud. Enda skillnaden nu är att han har en bred uppslutning bakom sig av övriga partier i Köpenhamn.

Även populär i Danmark

Sedan dieselgate avslöjades har dieselbilsförsäljningen i Tyskland sjunkit från 50 procent till 43 procent. Men likt Sverige, där drygt 51 procent av alla nyregistrerade bilar är dieselbilar, fortsätter dieselbilen vara populär i Danmark.

Det struntar nu borgmästaren i.

– Vi måste göra allt vi kan för att rena luften i vår stad. När vi vet att äldre dieselfordon är orsaken till en stor del av luftföroreningarna, då är jag ledsen att jag måste säga det, men vi måste göra någonting åt det.

Martin Prieto Beaulieu, presskontakt på organisationen Gröna bilister, håller med.

– Det är ofrånkomligt när vi har en urbanisering som går ganska snabbt plus att bilarna förvisso blivit bättre men inte tillräckligt bra. Då måste politikerna göra någonting.

”Får en nyare bilpark”

Enligt förslaget måste fordonen uppfylla minst avgasnormen EU5. Det motsvarar fordon från 2011/2012.

Förenade danska bilister tycker dock att förslaget är onödigt. De hänvisar till att dieselbilarna blir renare och renare.

Men tillskillnad mot den danska organisationen anser branschorganisationen Bil Sweden att förbudet är nödvändigt.

– Det ligger i tiden och det har vi inga problem med. En gammal bil släpper ut som hundra nya. Det här innebär att vi får en nyare bilpark och släpper ut mindre skadliga ämnen. I de senaste dieselbilarna har vi partikelfilter och ad blue som tar bort kvävedioxid.

För att förslaget nu ska bli verklighet måste det antas i parlamentet.

FAKTA

Här är miljöklasserna:

Miljöklassningen styrs av bilens utsläpp av kolmonoxid, kväveoxider, kolväten och partiklar (dieselbilar).
Miljöklassningen säger dock inget om bränsleförbrukningen.

Här är miljöklasserna enligt lagen (2001:1080) om motorfordons avgasrening och motorbränslen:

  • 2000 (Euro 3) Bilar som uppfyller de krav som är obligatoriska i EU sedan 2001, minimikrav för att få marknadsföra en bil 

  • 2005 (Euro 4) Bilar som uppfyller de krav som blir obligatoriska i EU 2006 

  • 2005 PM Bilar med dieselmotor som klarar kraven i MK 2005 och har partikelfilter eller motsvarande renings-utrustning (partikelutsläpp max 5 mg per km) 

  • 2005e Bilar som drivs med elektricitet från batterier 

  • 2005h Bilar som drivs med kombination av elektricitet och förbränningsmotor 2008 (Euro 5) 

  • Euro 5 Bilar så sålts från och med 2011 måste uppfylla den här klassen.

  • Euro 6 Alla bilar som säljs från och med 2015–09–01 måste uppfylla miljöklass Euro 6.

Källa: Gröna bilister, Körkorsteori