Så slipper du skyhöga husbilsskatten

Av: 

Stefan Hesserud Persson

Skatten på nya husbilar höjdes 1 juli i år.
Skatten på nya husbilar höjdes 1 juli i år.

Husbilar

Nya bonus-malus har mer än fördubblat fordonsskatten för många husbilsmodeller.
Men lugn – det går fortfarande att komma undan skattesmällen.

Husbilstrenden är lika het som den svenska sommaren 2018. Men frågan är om den nya fordonsskatten, som började gälla 1 juli, kommer att sänka temperaturen.

Bonus-malus-skatten gör det nämligen betydligt dyrare att äga en ny husbil jämfört med tidigare. För många modeller som inregistreras efter 1 juli mer än fördubblas fordonsskatten under de tre första åren.

Höjs – med 24 000 kronor

Till exempel höjs skatten för en husbil med 150 hästars motor, och som beräknas släppa ut 203 gram koldioxid per kilometer, från 5 900 kronor per år, till 13 786 kronor. På tre år landar skattehöjningen på 23 658 kronor.

Det finns dock sätt att slippa undan. Till exempel genom att köpa en begagnad husbil, eftersom bonus-malus bara gäller nya modeller.

– Det gör att marknaden kan styra mer mot begagnade bilar, som har sämre miljöprofil än nya, säger Tomas Haglund, styrelseordförande för Husvagnsbranschens riksförbund, HRF.

Och om du köper en ny husbil under 2018 finns fortfarande goda chanser att undvika den höjda fordonsskatten. Det eftersom branschen ställde på ett stort antal lagerbilar i slutet av juni, för att sedan ställa av dem innan 1 juli.

– Jag vet inte hur många bilar det rör sig om, men i princip ska de räcka året ut. Man ska dock komma ihåg att garantin på bilarna började rulla redan när de ställdes på första gången, säger Lars Erik Paulsson på HRF:s kansli.

Ökad av- och påställning

På lite längre sikt tror han att fler husbilsägare kommer att ställa av och på sina fordon för att på så vis minska skattebördan.

– Med ökad belastning för Transportstyrelsen och försäkringsbolagen som följd, säger han.

Branschen är fortsatt optimistisk om att det stora husbilsintresset kommer att hålla i sig framöver, skattehöjningen till trots.

– Nästa år tror jag att folk har vant sig vid de nya skattenivåerna. 23 000 kronor i relation till en bil som kostar mer än trekvarts miljon är trots allt inte så mycket, säger Lars Erik Paulsson.

ANNONS EXTERN LÄNK

Sänk din månadskostnad och samla dina lån med Lendo - ansök enkelt här.

Lendo

Publisert:

LÄS VIDARE

Skattechock på Volvos ”folksuv”

ÄMNEN I ARTIKELN

Husbilar

Skattepolitik

MER OM MIN BIL

Snart slår nya fordonsskatten till

Skattechock på Volvos ”folksuv”

Chockhöjd skatt för nya husbilar: ”Inte klokt”

Begagnade bilen du får mest pengar för nu

Skattechock på tjänstebilar – så mycket dyrare blir din bil

Så mycket dyrare blir det med bil 2021

LISTA: Så mycket dyrare blir ”folksuvarna”

Så undviker du skattechocken på bilköpet

Säljer bonusbilar för tidigt - missar nu bonusen

Husbilarna snart slutsålda – men du hinner fynda

LISTA: Skattechock på tjänstebilarna

Familjekombin som är billigast att äga

Jätterea på nya bilar innan skattehöjningen

Prisrekord – så mycket är din bil värd i dag

Bästa begagnade elbilarna – experternas bästa köp

Bästa elbilsvalet just nu

Bästa begagnade laddhybriden

Guide: Mest prisvärda Volvon just nu!

GUIDE: Bästa begagnade elbilarna – betyg

Begagnad Toyota – den är bästa köpet

5 storsäljande bilmodeller du ska undvika – och 5 att satsa på

Två laddhybrider i tuff klasskamp

TEST: Så bra är nya Subaru Outback 2,5i Active

Superguide till Sveriges mest sålda bil