Den första riktiga Volvon på många år

Barcelona. En tysk höll i ritstiftet. En kines öppnade plånboken. Och den nya Volvomodellen XC90, del i en 70-miljarderssatsning, blev mer svensk än någon Volvo tidigare. Säker. Praktisk. Rymlig. Och dessutom rolig att köra. Lite stor, och väldigt dyr, ja kanske. Men den första riktiga Volvon på många år. Den är utvecklad och konstruerad i Göteborg, den byggs i Göteborg. Zlatan, Kungen och tusen svenskar till har redan skrivit på för de första bilarna.

Det höll på att sluta illa för Volvo.

ÄMNEN I ARTIKELN

Motor

Biltester

Volvo

Bilar

MER OM MIN BIL

Direktrapport: Collin kör nya Volvo XC90

Collin: XC90 T8 är en imponerande bil

Volvos värsting en av världens bästa bilar

”Stor, säker & skandinavisk”

Ingen tvekan – Volvo slår prestigetyskarna

Stort vintertest: Så bra är värstingarna

NYTT TEST: Vilken lyxsuv är vassast?

BMW X5 xDrive40e – första laddhybriden

Därför vinner inte Volvo XC60 stora bästsäljarbataljen

Vinterduellen: Volvo XC90 T8 vs VW Touareg

TEST: Nya VW T-Roc utmanar Volvo XC40

Flera svagheter med nya lyxiga Volvo XC60

Svensken väljer Volvo XC90 före Audi

Domen: Så tycker världen om XC90

Upp till bevis i mellanklassen

Blir hängande på två hjul – i nya XC90:n

Stort suv-test: Dyra utmanaren – sämst

Robert Collins betyg – så bra är nya Volvo XC40

Sveriges mest populära bilar

Vilken värsting – Volvo!

Volvos dundermiss – med nya V90 CC

Collin: Så här bra har V60 aldrig varit

Duell: Audi A4 Allroad mot Volvo V60 CC

Audi mot Volvo