”Faran är över – för stunden”

Av: Linda Hjertén, Erik Nises

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 4
Mikael Wickelgren, doktor i företagsekonomi.

I går blev årets mest hårdbevakade affärsuppgörelse klar.

Men det finns många frågor kvar.

Aftonbladet ställde dem till fyra personer som följt Saab från katastrofbud till glädjebesked.

Är affären på riktigt den här gången?

Ja, absolut. Både GM och Spyker har agerat seriöst och äntligen slutit ett avtal. GM har fått igenom det krav som var viktigt för dem, att inte ha ryska intressen i affären. Dessutom står regeringen och Maud Olofsson bakom den här uppgörelsen, genom att godkänna bankgarantierna.

– En affär både GM och regeringen är nöjda med, säger fordonsanalytikern Matts Carlsson.

Kan Saabarbetarna i Trollhättan andas ut?

Nej, men för stunden är faran över. Även om Spykers vd på presskonferensen sa att man inte räknar med att sparka någon, troligare motsatsen, så befinner sig bilbranschen i kris där Saab är en dvärg bland biljättar.

– Det är en bransch med överetablering och mördande konkurrens, säger Wickelgren.

Vad har Spyker köpt?

En svensk ikon, något misskött, men med bra teknologi, personal i toppklass och med nya modeller i pipen. Absolut inget vrak.

– Saab är den enda biltillverkaren just nu som kan bygga helt egna bilar trots att de är så små, Spyker har köpt ett unikt företag, säger Bo Andersson.

Vad ska de göra med Saab?

Man kommer fokusera på varumärket. Sedan gäller det att få ut modeller till återförsäljarna som återfår köparnas förtroende. EIB-lånet villkorar också att man satsar på miljövänligare drivlinor. Saab blir snyggare och dyrare – en Ipod i Bo Anderssons liknelse.

– Jag tror de ska försöka bli bilvärldens Apple – ta fram produkter som är unika både ifråga om funktion och design.

När kan Saab gå med vinst igen?

Exakt när är omöjligt att svara på. Men eftersom finansieringen godkänts så ska Spykers pengar räcka under den kritiska tid då många års förlust ska vändas till vinst. Kanske blir det redan nästa år.

– Med lite tur så skulle man kunna uppnå vinst redan 2011. Då har man förmodligen fått ut två nya modeller på marknaden, säger Carlsson.

Vilka är fallgroparna?

Hur många som helst. Primärt måste Spyker prestera produkter som övertygar köparna om att Saab är snyggare, häftigare, säkrare, miljövänligare, helt enkelt bättre än andra bilar. Sedan ska två helt skilda företagskulturer mötas.

– Spyker har ingen erfarenhet av storindustriell verksamhet och det är egentligen två kulturer som ska mötas, säger Carlsson.

Men kommunalrådet tänker inte prata om halvtomma glas.

– Just nu ser jag inga fallgropar, i dag ser jag bara möjligheter. Jag har varit hånad för att vara ständig optimist. Det känns väldigt bra att få rätt i detta fall.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN