Peugeot 307: Stilbildaren

Publicerad:
Uppdaterad:

Nydanande 307 har allt som kombi-
konkurrent-
erna drömmer om

Peugeot har varit ett seriöst men rätt stillsamt alternativ i Golfklassen i 20 år. En bil i mängden.

Det är annat nu. Nydanande 307 har allt konkurrenterna bara drömmer om: rymd utan att se ut som en familjebuss, perfekt kombination av komfort och köregenskaper. Allt snyggt förpackat till lågt pris.

Peugeot gör det inte lätt för sina konkurrenter. I stället för att vara ett alternativ leder de nu utvecklingen.
Peugeot gör det inte lätt för sina konkurrenter. I stället för att vara ett alternativ leder de nu utvecklingen.

Den som inte förstår hur lång tid det tar att utveckla en ny bilmodell undrar säkert varför inte nykomlingar som Mazda3, Golf, Nya Focus (i vår) och nya Opel Astra (också i vår) har hakat på den halvhöga trenden. Svaret är förstås att bilarnas grundform var spikad när Peugeot visade sin 307 för snart tre år sedan.

Det är bara Fiat som varit inne på samma väg, Stilo är ju identisk i måtten och ger samma rymdkänsla.

Tyvärr dras både Fiat och Stilo med problem. Problemet för Stilo är väl att bilen trots alla synliga likheter med 307 inte är lika bra.

Löjlig bakruta

Renault Mégane har jag kritiserat för den överdesignade baken med den lilla löjliga bakrutan. Kombins form är riktigt funktionell och betydligt lättare att ta till sig.

Mégane har mycket fin komfort med låg ljudnivå (upp till momsad motorvägsfart) och utmärkt fjädring men styrningen är under all kritik och priset för högt.

Japanerna som dominerade Golfklassen under 1990-talet för en tynande tillvaro. Mitsubishi Lancer är ett typexempel på de japanska tillverkarnas svårigheter att utveckla rätt bilar för Europa. Lancer är ingen dåligt bil. Den har fina köregenskaper (inom vissa gränser) och säkert hög tillförlitlighet. Men den andas 1990-tal lång väg och det räcker inte. Att bagageutrymmet är ett skämt gör ju inte bilen mer åtråvärd.

Dyr konstruktion

Ford Focus har fortfarande klassens bästa köregenskaper. Focus var tidig med bakaxel av multilänktyp, en dyr men bra konstruktion som förenar köregenskaper med komfort.

Focus var stilbildare när den lanserades för fem år sedan, men den är inte lika rymlig som den ser ut.

Den nya stilbildaren heter Peugeot 307. Den är ännu rymligare än yttermåtten antyder. Den är nästan elegant invändigt och förenar på ett lysande sätt köregenskaper med klassledande komfort. Priset är löjligt lågt, från under 150 000 kronor inklusive massor av utrustning

Peugeot gör inte livet lätt - för konkurrenterna.

Robert Collin

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN