Nya Volvon blir den lyxigaste någonsin

Av: 

John Edgren

Volvo

Se bilderna på S90 Excellence

Det går bra för Volvo, och tre kinesiska fabriker ska möta suget på världsmarknaden.

Nu lanseras dessutom ”S90 Excellence” – den lyxigaste bil som någonsin tillverkats i Kina.

Efterfrågan på Volvobilar växer i USA, Europa, Asien och Stillahavsregionen. Därför ska produktionskapaciteten i Kina utökas, och bilarna kommer exporteras globalt. Göteborg ska fortsätta med tillverkningen av SPA-bilarna i 90- och 60-serien – men samtidigt kommer Volvo producera kinesiska versioner av 90-serien i Daqing i Heilongjiang i norra delen av landet.

Lyxigaste bilen någonsin i Kina

Utöver en uppgraderad version av sedanen sjösätter fabriken lyxmodellen S90 Excellence, Det blir den mest exklusiva bil som någonsin tillverkats i Kina. Passagerarna kan bland annat njuta av ett fullt panoramatak, utfällbara bord och fotstöd, samt mugghållare med värme- och kylfunktion. Kylskåpet kompletteras av handgjorda kristallglas från Orrefors.

Det inbyggda underhållningssystemet har en stor skärm som kan användas både för jobb och underhållning. I baksätet sköts olika funktioner via en pekskärmskontroll – och vip-passageraren slipper stirra in i nackstödet.

– Det första du lägger märker till i S90 Excellence är att vi har tagit bort det främre passagerarsätet och ersatt det med en så kallad Lounge Console, för kunder med egen chaufför som behöver kunna koppla av eller arbeta under resan. Nästa sak du noterar är den höga materialkvaliteten som ger en mycket genomtänkt och fulländad lyxupplevelse, säger Thomas Ingenlath, Senior Vice President, Design, på Volvo Car Group.

Smygvisade modellen

Nästa år lanseras S90 Excellence, som ska exporteras till hela världen. Den officiella premiärvisningen kommer ske på den kinesiska bilsalongen Guangzhou Motor Show 2016, men Volvo har redan smygvisat lyxmodellen.
Volvos kommande medelstora SPA-modeller i 60-serien kommer byggas på fabriken i Chengdu i Szechuan-provinsen i västra Kina. De mindre CMA-modellerna i 40-serien ska tillverkas på en fabrik som är under konstruktion i Luqiao, 35 mil söder om Shanghai. Här produceras även bilar för LYNK & Co, Volvos nya ”systermärke” som Geely lanserade i oktober.

– Våra tre fabriker – och strategin att bygga en serie på varje fabrik – ger oss en effektiv produktionsstruktur som säkrar våra tillväxtmöjligheter i framtiden, säger vd och koncernchef Håkan Samuelsson.
Volvo bygger även en ny fabrik i South Carolina i USA, som ska tillverka SPA-bilar för den amerikanska hemmamarknaden och export. Volvos nya strategi påverkar givetvis Europa, och Gent kommer så småningom endast tillverka CMA-bilar i nya 40-serien.

ANNONS

Spara pengar och slipp krångel - jämför och byt till en bilförsäkring med bra pris och villkor. Gör det bara.

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Volvo

Bilar

Volvo Cars

MER OM MIN BIL

Volvo Cars växer – nya XC60 inger hopp

Så här blir Volvos nya syskonmärke

Bakom succén: Volvo-tekniker

Collin: Det var ett megaparty i Berlin

Tas ur produktion efter dödliga testet

AVSLÖJAR: Ännu mer samarbete i framtiden

Klart: Så mycket kommer Polestar 1 kosta

Första bilden på nya Volvo-kusinen

Här rullar nya Saaben ut från fabriken i Kina

Farorna med nya elbilarna från Kina

Se bilderna på nya märket Lynk & Co

Var tredje Volvo ska vara självkörande

Test: Volvos nya vrålåk med 405 hästar

Så mycket kostar Polestars nya elbil

Robert Collin sågar Volvo Cars

Robert Collin sätter plus på nya Volvo V60

Test av nya Volvo XC40 – så bra är ”lill-suven”

Svenskar vill ha Volvo men Europa tackar nej

Volvos lyx-utspel: Tankar bilen åt dig

Volvo premiärvisar sin XC40

Lynk & Co: Det är inte vår nya bil…

TEST: Nya VW T-Roc utmanar Volvo XC40

Collin om Volvos nya super-elbil – så står den sig mot Tesla

LISTA: Svenssonbilarna som kan göra dig rik