Tankar om diesel - del 2

MOTOR

I förra numret skrev jag om den spännande enkätfrågan vi ställde på aftonbladet. se, som handlade om vilket bränsle ni helst har i tanken. Det var förbluffande jämnt, i stort sett dött lopp mellan bensin, diesel, etanol och gas. Jag skrev att jag själv föredrar diesel med partikelfilter, och debatten fortsatte i min mejlbox.

Ni är många som är engagerade i bränslefrågan. En del tycker nog att jag är en pajas som väljer diesel trots att just det bränslet släpper ut mer kväveoxid (som bidrar till övergödningen i sjöar och hav) än andra bränslen. Andra hejar på.

Själv konstaterar jag att Thomas från Norrland formulerat mina tankegångar på ett utmärkt sätt:

”Jag var en av de som svarade på enkäten. Mitt val var inte så svårt eftersom den bil jag valt drar 0,38 l diesel på landsväg – Citroën C4 med 6 växlad datorstyrd växellåda. 0–100 på strax över 10 sek och nästan 190 i toppfart duger bra för mig, speciellt som omkörningarna blir en barnlek. Förbrukningssiffran verkar dessutom vara verklighetsbaserad enligt välunderrättad källa. Om den del av det bränslet dessutom är syntetiskt och/eller växtbaserat så blir miljöeffekten väldigt bra och tankefelet sjukligt, på gränsen till vansinne.”

Dieselvärlden är i snabb förändring. Den nya generationen turbodieslar är rappa som sina bensinsyskon. Med partikelfilter tar vi bort det mesta av de partiklar som är så skadliga för oss att andas in. Att dieslarna sedan drar mindre bränsle ger ett mindre koldioxidutsläpp och skonar oss från växthuseffekten. Lägg därtill utvecklingen av syntetisk diesel, inte minst från svenskt skogsavfall. Med ett specialframtaget bränsle kan vi också styra vad som både kommer att ingå i soppan, och släppas ut när den förbränns.

Jag har, som sagt, valt. För mig framstår dieseln som det bästa alternativet. Läs vår artikel om hur du kan spara tusenlappar om du väljer rätt mellan bensin- och dieselmotorer. Vi har också testkört två likadana Peugeot 307, den ena med dieselmotor, den andra med bensindito.

Läs också

Joans Bladh, tf redaktör

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar