Hånet: ”Mercedes är ingen konkurrent”

avErik Gustafsson

1 av 12

Mercedes ratas av de riktigt rika.

Men de ger inte upp – och återlanserar ultralyxiga Maybach. Men konkurrenterna räds inte satsningen.

– En Maybach konkurrerar eventuellt med en begagnad Rolls, säger företagets USA-chef.

När Mercedes väckte det anrika men insomnade Maybach-märket till liv runt millennieskiftet var tanken att lansera superlyxiga modeller som skulle konkurrera med bilar som Bentley och Rolls-Royce. Bilarna lanserades, men några succéer blev det aldrig.

De planerade 2 000 bilarna om året blev bara 3 000 stycken – under de totalt tio år som produktionen pågick.  Men Mercedes vägrar ge upp och lanserade vid bilsalongen i Los Angeles förra året en extra lyxig version av nya S-klass. Och snart väntas lyx-lyxversionen Mercedes-Maybach Pullman – men inte ens det får konkurrenterna att känna sig hotade.

"Kanske som begagnad"

När Rolls-Royces USA-chef nyligen pratade med australiensiska Caradvice skrädde han inte orden och menade att en Maybach inte är en konkurrent till det anrika brittiska märket. Eller jo, kanske om den är begagnad.

– Det kan finnas ett spann i begagnat-segmentet där en Maybach kanske konkurrerar med en Ghost. Det är en trevlig bil [Maybach], men vi ser den inte som någon konkurrent, säger Gerry Spahn, Rolls-Royce talesperson i Nordamerika, till Caradvice.

”För ägarna är bilarna som jackor för oss”

Rolls-Royce ser nämligen inte andra biltillverkare som konkurrenter. I stället handlar det om extremt dyra accessoarer.

– Våra konkurrenter är inte nödvändigtvis bilar. Jag skulle säga flygplan, yachter, fastigheter och konst – det är sådant vi tävlar mot. Våra köpare lägger 20 miljoner dollar på en yacht. Då kanske de kan passa med ett par Rolls-Royce till. Vår genomsnittsägare har redan sju bilar – det är som en jacka för mig, för dem är det en livsstilsfråga och inte en kostnadsfråga.